[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.(Wokalista musi zadowoliæ siê pieszczeniem fallicznego mikrofonu).Na drugim biegunie tych fallicznych "udoskonaleñ" s¹ liczne przejawy zaniku lububo¿enia symboli fallicznych.Wraz z wymieraniem wczesnych cywilizacji (które,jak ju¿ mówi³em, znacznie chêtniej pos³ugiwa³y siê symbolami fallicznymi)niedwuznaczna obrazowoœæ rekwizytów fallicznych ulega³a zatarciu izniekszta³ceniu.Chyba najbardziej uderzaj¹cym tego przyk³adem jestchrzeœcijañski krzy¿.W dawnych czasach by³ to oczywisty symbol falliczny, wktórym czêœæ pionowa przedstawia³a cz³onek, a poprzeczna j¹dra.Mo¿na goznaleŸæ czasem w bardziej dosadnej formie na starodawnych wizerunkachprzedchrzeœcijañskich -u szczytu jego czêœci pionowej widnieje g³owa cz³owieka,a stylizacja narz¹dów p³ciowych w kszta³cie krzy¿a zastêpuje cia³o.Wed³ugjednego z autorów symbol ten by³ dawniej oznak¹ "si³y witalnej", co zapewneu³atwi³o przejêcie go w jego nowej roli przez chrzeœcijañstwo.Innym krzy¿em, który dawno utraci³ swoje pierwotne znaczenie, jest s³ynny krzy¿maltañski.Staro¿ytne, prehistoryczne ruiny na Malcie obfitowa³y w fallusy, zktórych wiêkszoœæ zaginê³a, zosta³a rozkradziona lub zniszczona.Znajdowa³ siêwœród nich krzy¿ sk³adaj¹cy siê z czterech ogromnych kamiennych fallusów, którewed³ug jednego z autorów "uleg³y potem metamorfozie za spraw¹ cnotliwychrycerzy œwiêtego Jana", by s³u¿yæ im jako herb.Zanik³y te¿ dawne jawnie falliczne elementy obchodów uroczystoœciwielkanocnych.W wielu kulturach staro¿ytnych by³ to okres przygotowywaniafallicznych ciastek.Wypiekano je w kszta³cie mêskich i ¿eñskich genitaliów,ale do dziœ symbole te przetrwa³y w niektórych krajach jedynie jako cukierki wkszta³cie ryby (odpowiednik ciastka mêskiego) i w kszta³cie lalki (odpowiednikciastka ¿eñskiego).Falliczny charakter symbolu ryby przejawia³ siê pierwotnierównie¿ w rytualnym spo¿ywaniu ryby w pi¹tki, ale obyczaj ten dawno utraci³znaczenie seksualne.Mo¿na by przytoczyæ jeszcze wiele innych przyk³adów.Jednym z nich jestognisko, które, zachowuj¹c jeszcze w pewnych okolicznoœciach niemal magiczny irytualny charakter, straci³o ju¿ swoje znaczenie seksualne.Pierwotnierozpalano je w specjalny sposób, pocieraj¹c "mêskim" patykiem o patyk "¿eñski"w akcie symbolicznej kopulacji i tym sposobem rozniecano iskrê, dziêki którejwybucha³y p³omienie ognia o symbolice seksualnej.Na zewnêtrznych œcianachwielu pomieszczeñ mieszkalnych wywieszano rzeŸbione fallusy jako ochronê przed"z³ym okiem" i innymi urojonymi niebezpieczeñstwami.Bêd¹c wyrazem groŸbyskierowanej do œwiata zewnêtrznego za poœrednictwem symbolu seksu jakoznamienia statusu dominacji, strzeg³y one domostw i ich mieszkañców.Jeszczedzisiaj w niektórych krajach œródziemnomorskich mo¿na zobaczyæ podobne symbole,chocia¿ nie maj¹ ju¿ one tak wyraŸnie seksualnego charakteru.Obecnie s¹ tozwykle rogi jakiegoœ du¿ego samca, solidnie przymocowane do wy¿szych partiizewnêtrznej œciany domu lub do naro¿nej czêœci dachu.Jednak¿e mimo tychzabiegów kastracyjnych i cenzorskich, dziêki którym drzewo poznania cielesnegozamieni³o siê w zwyk³e drzewo wiadomoœci, a niedwuznaczny woreczek na genitaliaust¹pi³ miejsca mniej jednoznacznemu krawatowi, istniej¹ jeszcze dziedziny, wktórych agresywne symbole seksualne zachowa³y swoje pierwotne i wyrazistecechy.Do dziœ wystêpuje to bardzo wyraŸnie w sferze przekleñstw i obelg.Obelgi s³owne czêsto maj¹ formê falliczn¹.Niemal wszystkie prawdziwienienawistne przekleñstwa zawieraj¹ s³owa z domeny seksu.Ich dos³owne znaczeniaodnosz¹ siê do kopulacji lub do rozmaitych szczegó³Ã³w anatomii p³ci.U¿ywa siêich g³Ã³wnie w momentach skrajnej agresji, co tak¿e jest charakterystyczne dlaseksu jako znamienia statusu i wyraŸnie wskazuje, jak seks przenosi siê dosfery dominacji.Tê sam¹ tendencjê wykazuj¹ obelgi wizualne, które jako sposób wyra¿aniawrogoœci równie¿ mia³y ró¿ne formy falliczne.Tak powsta³ zwyczaj pokazywaniajêzyka.Wysuniêty do przodu jêzyk jest symbolem cz³onka w stanie erekcji.Wrogie gesty, z u¿yciem tzw."rêki fallicznej", w ró¿nych formach istniej¹ odco najmniej dwóch tysiêcy lat.Jeden z najstarszych takich gestów polega naskierowaniu œrodkowego palca, sztywno wyprostowanego z zaciœniêtej d³oni, kuosobie, która jest przedmiotem wzgardy
[ Pobierz całość w formacie PDF ]