[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Proponuje podzia³ Rzeczpospolitej nasiedem lub osiem okrêgów wojskowych, które mia³yby mieæ za zadanie obronêgranic pañstwa.Czasu pokoju nie nale¿y marnowaæ - dogodna pora do budowyzamków, zaleca budowanie zasadzek i zasieków.Pisze jak nale¿y postêpowaæ zpokonanym wrogiem - odj¹æ mu mo¿liwoœæ prowadzenia wojny.Nale¿y za¿¹daæ zwrotukosztów wojny, wzi¹æ zak³adników i zaj¹æ ziemie nieprzyjaciela.JednoczeœnieModrzewski mówi o tym, ¿e ludnoœæ podbitych ziem nale¿y pozyskaæ, nie mo¿e byægwa³tów na ludnoœci, a król zwyciêzca ma byæ w oczach pokonanych ojcem ojczyzny- ³ask panem.Ma okazaæ ³askê ludnoœci ale ukaraæ winnych "wynios³ych ³amaæ".Tworzy w tej ksiêdze konkretny system obronnoœci kraju.Ksiêga czwarta.Ksiêga o koœciele.Punktem wyjœcia jest zasada koncyliarystyczna.Koncyliaryzm- wy¿szoœæ soboru nad papie¿em.W czasie soboru trydenckiego pojawi³a siê taidea, do dziœ dyskutowana.Modrzewski narazi³ siê koœcio³owi w ksiêdze o koœ-ciele i o szkole.W Polsce ich nie wydano.Zakwestionowa³ zasadê nieomylnoœcipapie¿a w sprawach wiary.Podaje przyk³ady omylnych papie¿y.Kreœli projektstruktury organizacyjnej koœcio³a i domaga siê by o karierze duchownego, o hie-rarchii koœcielnej decydowa³o nie urodzenie, a przymioty cz³owieka.Domaga siêdania wszystkim równej szansy.Ksiêga o koœciele porusza zasadê wyboru bisku-pów i innych urzêdników koœcielnych.Proponuje by biskupów wybieraæ na sejmi-kach diecezjalnych z³o¿onych z przedstawicieli czterech stanów.Andrzej FryczModrzewski kreœli projekt wyboru papie¿a.Skoro papie¿ ma sprawowaæ rz¹dy wkoœciele to powinni go wybieraæ wszyscy wierni, a nie tylko kardyna³owie(konklawa).Ksiêga pi¹ta.Dotyczy szko³y jest najkrótsza.Podejmuje problemy godnoœci zawodu nauczyciela.Trzeba by nauczyciel by³ godnie op³acany i nie musia³ szukaæ innych zajêæ,które rozpraszaj¹ go od nauki.Na- wi¹zuje do Platona i jego szko³y,Arystotelesa, Cycerona.Wyjaœnia etymologiê wyrazu szko³a od ³aciñskiegoschola, przyjête w œredniowieczu.Przedstawia tradycjê szko³y od antyku, kiedyChrystus by³ nauczycielem.Pisze jak wiele Alek- sander Macedoñski zawdziêczaswojemu nauczycielowi Arystotelesowi (du¿a rola nauczycieli).Proponuje byciê¿ar utrzymania szkó³ spocz¹³ g³Ã³wnie na duchowieñstwie.Spowodowa³o tokonflikt z koœcio³em
[ Pobierz całość w formacie PDF ]