[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.* autorka uwa¿a, ¿e pamiêæ o tym wydarzeniu powinna byæ zachowana, winniœmypoleg³ym szacunek.Szacunek dla mogi³y wed³ug twórcy jest miar¹ patriotyzmu,jednak nie namawia do kolejnego zrywu narodowego, zaleca patriotyzm pracy.-- Ma³¿eñstwo Justyna i Jana Bohatyrowicza jest przyk³adem tworzeniademokratycznego spo³eczeñstwa.Zarówno rodzina Bohatyrowiczów, jak te¿ rodzina Korczyñskich, pomimowewnêtrznych dylematów (napiêæ miêdzy mê¿em a ¿on¹, ojcem a synem) posiadaj¹cechy wzorcowe dla rodziny polskiej.S¹ rozwiniêciem i umocnieniem idei rodzinyzarysowanej w ostatnich ksiêgach „Pana Tadeusza”.3.”Noce i dnie” Marii D¹browskiej-- powstanie styczniowe spowodowa³o rozbicie kochaj¹cej siê rodziny, utratêmaj¹tków, roz³¹kê, tu³aczkê po œwiecie, co spowodowa³o wiele nieszczêœæ-- Serbinów kapitalistycznym folwarkiem wykorzystuj¹cym si³ê najemn¹-- tradycyjno-zwyczajowe stosunki miêdzy dworem a wsi¹, ale ich podwalin¹ jestinna postawa ni¿ szlachecka patriarchalnoœæ Sêdziego.Bogumi³ korzysta zsamodzielnoœci i niezale¿noœci w prowadzeniu folwarku, ale dla ch³opów nie jestpanem, tylko rz¹dc¹, takim samym cz³owiekiem jak oni.-- dziêki pracy odnajdujemy sens ¿ycia (postaæ Bogumi³a jest wyznacznikiemcz³owieczeñstwa, celem istnienia, nie jest sposobem dla osi¹gniêcia korzyœci,jest wartoœci¹ sam¹ w sobie: mo¿e byæ twórcza i mo¿e sprawiaæ przyjemnoœæ- rodzi siê nowa tradycja demokratyczna, któr¹ - jako rodzinn¹ - przyjmuj¹dzieci Niechciców.III.ZakoñczenieTe trzy utwory przedstawiaj¹ kolejne etapy rodzenia siê nowoczesnego,demokratycznego etosu spo³eczeñstwa.Z tradycji rodzinnych polskiego domuwyjawia siê wzór cz³owieka - obywatela, który swe osobiste d¹¿enia realizujew wyjœciu poza siebie w stronê zbiorowoœci, ku szerokiej aktywnoœci spo³ecznej.Dom jest ostoj¹ ¿ycia spo³ecznego i narodu z którym kojarzymy poczuciebezpieczeñstwa
[ Pobierz całość w formacie PDF ]