[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.odczytywaæ intencje nadawcy - rozumieæ wypowiedzi, pytania, polecenia,odbieraæ i interpretowaæ intonacjê g³osu, gesty.C 4,O 1/2W odbiorze tekstów kultury wykazaæ siê umiejêtnoœci¹:wykorzystywania analizydo interpretacji dzie³,stosowania ró¿norodnych kontekstów,stosowania fachowej terminologii,wyboru metodologii,pojmowania dzia³añ analitycznych jako podstawy interpretacji,dostrzegania funkcji wystêpuj¹cych w dziele tematów, toposów, motywów,stosowania w interpretacji kontekstów: historycznego, biograficznego,egzystencjalnego, aksjologicznego, kulturowego.,stosowania w interpretacji pojêæ z poetyki, historii literatury, teoriiliteratury, jêzykoznawstwai podstawowych pojêæ z innych dziedzin sztuki,poszukiwania wartoœci, odnoszenia dzie³ado biografii autora, filozofii, religii, ¿ycia, cz³owieka,C 2,Z 2,O 1/5O 2C 1,2,Z 3,O1/3-hum, 1/5w interpretowaniu tekstów integrowania wiedzy z ró¿nych obszarów polonistykiszkolnej,integrowania wiedzy z zakresu historii literatury, teorii literatury,jêzykoznawstwa i nauki o kulturze.C 2,Z 1,2,O 1/6odró¿niania w³asnych opinii i prze¿yæ od opinii autorytetów i prze¿yæponadindywidual-nych.C 2,Z 7,O 1/5Wykazaæ siê zastosowaniem wiadomoœcii umiejêtnoœciw planowaniu pracy i tworzeniu tekstów w³asnych, czyli:organizowaæ warsztat pracy,gromadziæ materia³; sporz¹dzaæ bibliografiê, notatki i przypisy; przygotowywaæmateria³ ilustracyjny,korzystaæ z literatury fachowej,korzystaæ z ró¿nych rodzajów i technik gromadzenia i przekazywania informacji:dokumentów, leksykonów, encyklopedii, baz danych, internetu,sporz¹dzaæ bazy danych, zapisy komputerowe, nagrania audio i wideo,C 3,Z 7,O 1/6pos³ugiwaæ siê sprawnie poprawn¹ polszczyzn¹,wypowiadaæ siê zgodnie z obowi¹zuj¹c¹ norm¹ jêzykow¹, przestrzegaæ zasadortoepii i ortofonii,wypowiadaæ siê z zachowaniem zasad etykii estetyki jêzyka (z zachowaniem zasad stosownoœci stylu, unikaæ agresji,brutalnoœci wulgaryzmów),eliminowaæ zjawiska powoduj¹ce niejednoznacznoœæ wypowiedzi (anakoluty,niew³aœciwie u¿yte homonimy, elipsy, paradoksy),C 4,O 1/1redagowaæ wypowiedŸw sposób zamierzony, przestrzegaj¹c treœciowychi formalnych zasad organizacji tekstu,komponowaæ d³u¿sz¹ spójn¹ wypowiedŸ,stosowaæ w sposób celowy zabiegi retorycznei perswazyjne,C 3,O 1/1streszczaæ, parafrazowaæ, cytowaæ (powo³ywaæ siêna cudze opinie), komentowaæ,C 3,O 1/3formu³owaæ hipotezy,planowaæ ich rozwi¹zywanie; dobieraæ argumenty i je hierarchizowaæ;selekcjonowaæ materia³, porz¹dkowaæ; porównywaæ, syntetyzowaæ, wnioskowaæ,C 3,Z 7,O 1/6formu³owaæ s¹dy na temat rozpoznawanych wartoœcii uzasadniaæ je,C 1,O 1/6prezentowaæ w³asne prze¿ycia, wynikaj¹cez kontaktówze sztuk¹,C 1,O 1/5stosowaæ œrodki retoryczne,poprawnie formu³owaæ i stosowaæ pytania, wykrzyknienia, elipsy,stosowaæ zwroty adresatywne.C 4,O 1/1uczestniczyæw ró¿nych sytuacjach komunikacyjnych, np.wyg³aszanie mowy, referatu,autoprezentacja, wyst¹pienie publiczne, uczestniczeniew dialogu, dyskusji, obrona w³asnego stanowiska.C 4,Z 1/1EGZAMIN ZEWNÊTRZNYPoziom podstawowyStandardOpis wymagañOdniesienie do Podstawy programowejWykazaæ siêznajomoœci¹:tekstów kultury poznanych w szkole, które s¹ wa¿nedla poczucia przynale¿noœci do wspólnoty ludzkieji poczucia to¿samoœci narodowej,Literatura powszechna:* Biblia (fragmenty, np.Ksiêga Genesis, Hioba, Psalmów, Koheleta, wybraneprzypowieœci ewangeliczne, Hymn do mi³oœci (z Listu œw.Paw³a do Koryntian),Ksiêga Apokalipsy* mit (wybór, np.o Prometeuszu, Syzyfie, Demeteri Korze, Labdakidach, wojnie trojañskiej)* Homer Iliada lub Odyseja (fragmenty)* Sofokles Antygona* Horacy – wybór pieœni* Pieœñ o Rolandzie (fragment)* Szekspir Makbet (lub Romeo i Julia)* Molier Sk¹piec (lub Œwiêtoszek)* J.W.Goethe Faust (fragmenty)* F.Dostojewski Zbrodnia i kara* J.Conrad Lord Jim* F.Kafka Proces* M.Bu³hakow Mistrz i Ma³gorzata* A.Camus D¿umaLiteratura polska:* Bogurodzica* J.Kochanowski – pieœni i treny (wybór)* J.A.Morsztyn – wybór wierszy* D.Naborowski – wybór wierszy* W.Potocki – wybór wierszy* I.Krasicki – satyry (wybór), Hymn do mi³oœci ojczyzny* A.Mickiewicz Pan Tadeusz* A.Mickiewicz Dziady cz.III* J.S³owacki Kordian* A.Mickiewicz – wybór wierszy* J.S³owacki – wybór wierszy* C.Norwid – wybór wierszy* B.Prus Lalka* E.Orzeszkowa Nad Niemnem (fragmenty)* E.Orzeszkowa Gloria victis* M.Konopnicka Mendel Gdañski* B.Prus Kamizelka* H.Sienkiewicz Szkice wêglem* K.Przerwa-Tetmajer – wybór wierszy* J.Kasprowicz – wybór wierszy* L.Staff – wybór wierszy* S.Wyspiañski Wesele* W.Reymont Ch³opi (t.I)* S.¯eromski Ludzie bezdomni* S.¯eromski Przedwioœnie* W.Gombrowicz Ferdydurke (fragmenty)* Z.Na³kowska Granica* T.Borowski Po¿egnanie z Mari¹ (Po¿egnaniez Mari¹, U nas w Auschwitzu, Proszê pañstwado gazu, Bitwa pod Grunwaldem)* G.Herling-Grudziñski Inny œwiat* B.Leœmian – wybór wierszy* J.Tuwim – wybór wierszy* Cz.Mi³osz – wybór wierszy* K.K.Baczyñski – wybór wierszy* T.Ró¿ewicz – wybór wierszy* Z.Herbert – wybór wierszy* M.Bia³oszewski – wybór wierszy* W.Szymborska – wybór wierszy* S.Mro¿ek Tango* H.Krall Zd¹¿yæ przed Panem BogiemC 1,2,Z 1,2,O 3jêzyka jako narzêdzia komunikacji,podstawowych funkcji znaku jêzykowego,i cech kodów komunikacyjnych innych dziedzin sztuki, np [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • luska.pev.pl
  •