[ Pobierz całość w formacie PDF ]
."Koœcio³owiprzys³uguje prawo g³oszenia zawsze i wszêdzie zasad moralnych równie¿ wodniesieniu do porz¹dku spo³ecznego oraz wypowiadania oceny o wszystkichsprawach ludzkich, o ile wymagaj¹ tego fundamentalne prawa osoby ludzkiej izbawienie cz³owieka"73.2033 Urz¹d Nauczycielski pasterzy Koœcio³a w dziedzinie moralnoœci jestwype³niany zazwyczaj w katechezie i w przepowiadaniu za pomoc¹ dzie³ teologów iautorów duchowych.W ten sposób jest przekazywany z pokolenia na pokolenie, podprzewodnictwem i czujnoœci¹ pasterzy, "depozyt" moralnoœci chrzeœcijañskiej,sk³adaj¹cy siê z charakterystycznej ca³oœci zasad, przykazañ i cnótwynikaj¹cych z wiary w Chrystusa oraz o¿ywianych przez mi³oœæ.Katecheza taprzyjmuje tradycyjnie za podstawê - obok Wyznania wiary i modlitwy "Ojcze nasz"- Dekalog, który przekazuje zasady ¿ycia moralnego wa¿ne dla wszystkich ludzi.2034 Papie¿ oraz biskupi s¹ "autentycznymi, czyli upowa¿nionymi przez Chrystusanauczycielami, którzy powierzonemu sobie ludowi g³osz¹ wiarê, w któr¹ powinienwierzyæ i któr¹ powinien stosowaæ w ¿yciu"74.Zwyczajny i powszechny Urz¹dNauczycielski papie¿a i biskupów pozostaj¹cych w jednoœci z nim g³osi wiernymprawdê, w któr¹ maj¹ wierzyæ; mi³oœæ, któr¹ maj¹ praktykowaæ, oraz szczêœcie, wktórym maj¹ pok³adaæ nadziejê.2035 Najwy¿szy stopieñ uczestnictwa we w³adzy Chrystusa jest zapewniany przezcharyzmat nieomylnoœci.Ma on taki zasiêg, jak depozyt Objawienia Bo¿ego75;obejmuje tak¿e wszystkie treœci nauki, ³¹cznie z moralnoœci¹, bez którychzbawcze prawdy wiary nie mog¹ byæ strze¿one, wyk³adane czy zachowywane76.2036 W³adza Urzêdu Nauczycielskiego rozci¹ga siê tak¿e na szczegó³owe przepisyprawa naturalnego, poniewa¿ ich zachowanie, wymagane przez Stwórcê, jestkonieczne do zbawienia.Przypominaj¹c przykazania prawa naturalnego, Urz¹dNauczycielski Koœcio³a wype³nia istotn¹ czêœæ swojej funkcji prorockiejg³oszenia ludziom, kim naprawdê s¹, i przypominania im, kim powinni byæ przedBogiem77.2037 Prawo Bo¿e powierzone Koœcio³owi jest przekazywane wiernym jako droga¿ycia i prawdy.Wierni maj¹ wiêc prawo78, by byli pouczani o zbawczychprzykazaniach, które oczyszczaj¹ s¹d, i z pomoc¹ ³aski uzdrawiaj¹ zranionyrozum ludzki.Maj¹ oni obowi¹zek zachowywania norm i decyzji wydawanych przezprawowit¹ w³adzê Koœcio³a.Ustalenia te domagaj¹ siê uleg³oœci podyktowanejmi³oœci¹, nawet jeœli maj¹ charakter dyscyplinarny.2038 W dziele nauczania i stosowania moralnoœci chrzeœcijañskiej Koœció³potrzebuje poœwiêcenia pasterzy, wiedzy teologów, wk³adu wszystkich chrzeœcijani ludzi dobrej woli.Wiara i praktykowanie Ewangelii zapewniaj¹ ka¿demudoœwiadczenie ¿ycia "w Chrystusie", który oœwieca i uzdalnia do ocenianiarzeczywistoœci Boskich i ludzkich wed³ug Ducha Bo¿ego79.W ten w³aœnie sposóbDuch Œwiêty mo¿e pos³u¿yæ siê najbardziej pokornymi, by oœwiecaæ mêdrców iwyniesionych do najwy¿szych godnoœci.2039 Pos³ugi powinny byæ spe³niane w duchu s³u¿by braterskiej i oddaniaKoœcio³owi, w imiê Pana80.Jednoczeœnie sumienie ka¿dego cz³owieka w s¹dziemoralnym dotycz¹cym jego osobistych czynów powinno unikaæ zamykania siê wrozwa¿aniu indywidualnym.Powinno ono jak najpe³niej otwieraæ siê nauwzglêdnianie dobra wszystkich, tego dobra, które wyra¿a siê w prawie moralnym- naturalnym i objawionym, a w konsekwencji w prawie koœcielnym i wautorytatywnym nauczaniu Urzêdu Nauczycielskiego w kwestiach moralnych.Nienale¿y przeciwstawiaæ osobistego sumienia i rozumu prawu moralnemu czy UrzêdowiNauczycielskiemu Koœcio³a.2040 W ten sposób mo¿e pog³êbiæ siê wœród chrzeœcijan prawdziwy duch synowskiwzglêdem Koœcio³a.Stanowi on zwyczajne przed³u¿enie ³aski chrztu, któraw³¹czy³a nas do Koœcio³a i uczyni³a cz³onkami Cia³a Chrystusa.Koœció³ w swojejmacierzyñskiej trosce zjednuje nam mi³osierdzie Bo¿e, które przewy¿szawszystkie nasze grzechy i dzia³a w sposób szczególny w sakramencie pojednania.Tak¿e w swojej liturgii, jak zapobiegliwa matka, nie przestaje dzieñ po dniukarmiæ nas s³owem i Eucharysti¹ Pana.II.Przykazania koœcielne2041 Przykazania koœcielne odnosz¹ siê do ¿ycia moralnego, które jest zwi¹zanez ¿yciem liturgicznym i czerpie z niego moc.Obowi¹zuj¹cy charakter tych prawpozytywnych og³oszonych przez w³adzê pastersk¹ ma na celu zagwarantowaniewiernym niezbêdnego minimum ducha modlitwy i wysi³ku moralnego we wzrastaniumi³oœci Boga i bliŸniego:2042 Pierwsze przykazanie koœcielne ("W niedziele i œwiêta we Mszy œwiêtejnabo¿nie uczestniczyæ w inne nakazane dni œwi¹teczne wierni s¹ zobowi¹zaniuczestniczyæ we Mszy œwiêtej i powstrzymaæ siê od prac s³u¿ebnych") domaga siêod wiernych udzia³u w celebracji Eucharystii, na której gromadzi siê wspólnotachrzeœcijañska, w dniu upamiêtniaj¹cym Zmartwychwstanie Pañskie81.wymaga odwiernych œwiêcenia dnia, w ktrym wspomina siê Zmartwychwstanie Pañskie81, atak¿e najwa¿niejszych œwi¹t liturgicznych, w które czcimy tajemnice Chrystusa,Najœwiêtszej Maryi Panny i Œwiêtych, przede wszystkim przez uczestnictwo wcelebracji eucharystycznej, gromadz¹cej chrzeœcijañsk¹ wspólnotê.Nale¿y tak¿euwolniæ siê od tych wszystkich prac i spraw, które ze swej natury przeszkadzaj¹œwiêciæ te dni.Drugie przykazanie koœcielne ("Ka¿dy wierny jest zobowi¹zany Pprzynajmniej razw roku spowiadaæ siê ze swych grzechów") zapewnia przygotowanie do Eucharystiiprzez przyjêcie sakramentu pojednania, który jest kontynuacj¹ dzie³a nawróceniai przebaczenia, zapocz¹tkowanego na chrzcie82.Trzecie przykazanie koœcielne ("Ka¿dy wierny jest zobowi¹zany Pprzynajmniej razw roku w czasie wielkanocnym Komuniê œwiêt¹ przyj¹æ na Wielkanoc przyj¹æKomuniê œwiêt¹") okreœla minimum w przyjmowaniu Cia³a i Krwi Pañskiej w zwi¹zkuze œwiêtami wielkanocnymi, Ÿród³em i oœrodkiem centrum liturgiichrzeœcijañskiej83.2043 Czwarte przykazanie koœcielne ("Ustanowione przez Koœció³ dni œwiêteœwiêciæ W dni pokuty wyznaczone przez Koœció³ wierni s¹ zobowi¹zani powstrzymaæsiê od spo¿ywania miêsa i zachowaæ post") uzupe³nia obowi¹zek Mszy niedzielnejprzez udzia³ w g³Ã³wnych uroczystoœciach liturgicznych, upamiêtniaj¹cychmisteria naszego Pana, Najœwiêtszej Maryi Panny i œwiêtych84.zabezpieczaokresy ascezy i pokuty, przygotowuj¹ce nas do uroczystoœci liturgicznych.Usposabiaj¹ nas one do zdobycia panowania nad popêdami i do wolnoœci serca.Pi¹te przykazanie koœcielne ("Posty nakazane zachowywaæ Wierni s¹ zobowi¹zanidbaæ o potrzeby Koœcio³a") wyznacza okresy ascezy i pokuty, które przygotowuj¹nas do uroczystoœci liturgicznych; przyczyniaj¹ siê one do opanowywania naszychpopêdów i do wolnoœci serca85.mówi, ¿e wierni powinni dbaæ o potrzebymaterialne Koœcio³a, ka¿dy wed³ug swoich mozliwoœci.Wierni maj¹ tak¿e obowi¹zek, ka¿dy wed³ug swoich mo¿liwoœci, dbaæ o materialnepotrzeby Koœcio³a86.III.¯ycie moralne i œwiadectwo misyjne2044 Wiernoœæ ochrzczonych jest podstawowym warunkiem g³oszenia Ewangelii imisji Koœcio³a w œwiecie.Orêdzie zbawienia powinno byæ potwierdzaneœwiadectwem ¿ycia chrzeœcijan w celu ukazania ludziom mocy jego prawdy ioddzia³ywania."Sam przyk³ad chrzeœcijañskiego ¿ycia i dobre uczynki spe³nianew duchu nadprzyrodzonym maj¹ ju¿ si³ê poci¹gania ludzi do wiary i do Boga"87 [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • luska.pev.pl
  •