[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.zasadami moralnymi(yama) itd.[Jogasutra]tadapi bahirañgam nirbijasyaIII.8.NAWET ONA – ZEWNÊTRZNYM CZ£ONEM DODATKOWYM DLA BEZ ZAL¥¯KA[F.r.:] Nawet ta [trójka] jest 'poœrednim (zewnêtrznym) cz³onem dodatkowym(bahirañga) dla [skupienia (samadhi)] 'bez zal¹¿ka (nirbija).[Jogabhaszja]III.8.Nawet ta trójka œrodków (sadhana) – która jest bezpoœrednim(wewnêtrznym) cz³onem dodatkowym (antarañga) [dla jogi z zal¹¿kiem, czyli dlaskupienia z uœwiadomieniem] – stanowi 'poœredni (zewnêtrzny) cz³on dodatkowy(bahiranga) dla jogi bez zal¹¿ka (nirbija).– Dlaczego? – Poniewa¿ [joga bezzal¹¿ka] wystêpuje wtedy, gdy nie ma tej [trójki].III.9.A oto w momentach (atomach czasu, ksana), w których œwiadomoœæ (citta)jest w 'stanie powœci¹gniêcia (nirodha) – skoro dzia³anie (zjawiskowoœæ?,vrtta) gun jest zmienne – jak wtedy wygl¹da przemiana (parinama) powœci¹gniêcia(nirodha)?[Jogasutra]vyutthananirodhasamskarayor abhibhawapradurbhavau nirodhaksanacittanvayonirodhaparinamahIII.9.POKONANIE I POWSTANIE SANSKAR WY£ANIANIA I POWŒCI¥GNIÊCIA – PRZEMIAN¥POWŒCI¥GNIÊCIA INHERENTN¥ ŒWIADOMOŒCI W MOMENCIE POWŒCI¥GNIÊCIA[F.r.:] Pokonanie sanskary wy³aniania (vyutthana) i powstanie sanskarypowœci¹gniêcia (nirodha) jest przemian¹ (parinama) powœci¹gniêcia (nirodha)inherentn¹ (-anvaya) œwiadomoœci (citta) w momencie (atomie czasu, ksana)powœci¹gniêcia.[Jogabhaszja]Sanskara wy³aniania (vyutthana) jest cech¹ (dharma) œwiadomoœci (citta), alenie ma ona przecie¿ natury pratjaji, przeto przy powœci¹gniêciu pratjaji niejest powœci¹gniêta.Sanskara powœci¹gniêcia (nirodha) jest równie¿ cech¹œwiadomoœci.Ta pierwsza zostaje pokonana, a ta druga powstaje.Sanskarywy³aniania s¹ usuwane, sanskary powœci¹gniêcia s¹ gromadzone.Moment (atomczasu, ksana) powœci¹gniêcia 'jest inherentny (anveti) œwiadomoœci.Ta zamianasanskar w jednej (pojedynczej?, eka) œwiadomoœci (citta) – która siê odbywa wka¿dym momencie – to przemiana (parinama) powœci¹gniêcia (nirodha).Wtedyœwiadomoœæ, 'w której pozosta³y tylko sanskary (samskaraœesa)4[4 ] [powœci¹gniêcia], okreœla siê, [mówi¹c] ¿e jest w 'skupieniu typupowœci¹gniêcia (nirodhasamadhi).[Jogasutra]tasya praœantavahita samskaratIII.10.JEJ POTOK – WYCISZONY OD SANSKARY[F.r.:] Œwiadomoœæ ma potok (bieg, vahita) [zjawisk] wyciszony (praœanta) zpowodu sanskary [powœci¹gniêcia].[Jogabhaszja]III.10.Dziêki intensywnoœci sanskary powœci¹gniêcia potok (bieg) œwiadomoœci(citta) zostaje wyciszony.Dopóki siê zapocz¹tkowuje (odnawia?, podtrzymuje?,arabhya) tê sanskarê, sanskara bêd¹ca 'posiadaczem cechy (dharmin) wy³anianianie pokonuje sanskary z cech¹ (dharma) powœci¹gniêcia.[Jogasutra]sarvarthataikagratayoh ksayodayau cittasya samadhiparinamahIII.11.ZANIK I POWSTANIE STANU WSZECHS£U¯ENIA I JEDNOLITOŒCI – PRZEMIAN¥SKUPIENIA ŒWIADOMOŒCI[F.r.:] Zanik 'stanu wszechs³u¿enia (sarvarthata) i powstanie jednolitoœci(ekagrata) – to przemiana (parinama) skupienia (samadhi) œwiadomoœci (citta).[Jogabhaszja]III.11.'Stan wszechs³u¿enia (sarvarthata) jest cech¹ (dharma) œwiadomoœci(citta).Jednolitoœæ (ekagrata) jest równie¿ cech¹ œwiadomoœci.Zanik stanuwszechs³u¿enia – znaczy: jego znikniêcie (tirobhava).Powstanie (udaya)jednolitoœci – znaczy: zjawienie siê (avirbhava) jej.Te dwie [cechy] s¹inherentne œwiadomoœci, poniewa¿ ona jest posiadaczem tych cech.Ta oto œwiadomoœæ ulega skupieniu dziêki temu, ¿e owe dwie inherentne jej cechyz w³asnej natury zachowuj¹ siê w ten sposób, ¿e jedna z nich znika, a druga siêpojawia.Jest to przemiana (parinama) skupienia (samadhi) œwiadomoœci (citta).[Jogasutra]tatra punah œantoditau tulyapratyayau cittasyaikagrataparinamahIII.12.W NIM ZAŒ JEDNAKOWA PRATJAJA UCISZONA I POWSTA£A – PRZEMIAN¥JEDNOLITOŒCI ŒWIADOMOŒCI[F.r.:] Z kolei w tym [skupieniu] pratjaja uciszona (zanik³a, œanta) ipratjaja powsta³a (czynna, zjawiona, udita) s¹ jednakowe (tulya) – jest toprzemiana (parinama) jednolitoœci (ekagrata) œwiadomoœci (citta).[Jogabhaszja]III.12.Uciszona (zanik³a, œanta) – czyli uprzednia pratjaja skupionejœwiadomoœci.Powsta³a (udita) – czyli nastêpna taka sama jak tamta [uprzednia].Obydwie s¹ inherentne (anugata) œwiadomoœci w stanie skupienia.Tak siê topowtarza, dopóki skupienie (samadhi) jest niezachwiane.Oto tak wygl¹daprzemiana (parinama) jednolitoœci (ekagrata) œwiadomoœci (citta) jako'posiadacza cech (dharmin).[Jogasutra]etena bhutendriyesu dharmalaksanavasthaparinama vyakhyatahIII.13.PRZEZ TO OBJAŒNIA SIÊ PRZEMIANÊ CECH, OZNAK CZASOWYCH I STANÓWW ELEMENTACH I NARZ¥DACH PSYCHICZNYCH[F.r [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • luska.pev.pl
  •