[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.ró¿nice miêdzy rysunkiem rastrowym (czasami nazywanym bitmap¹) a wektorowym s¹olbrzymie.Szczególnie widoczne s¹ podczas skalowania (czyli zmiany rozmiaru)rysunku lub obiektu.Oto jak bêdzie wygl¹da³a ma³a literka "a" po powiêkszeniujej o 700% w rysunku rastrowym i wektorowym:literka "a" powiêkszona w rysunku rastrowym literka "a" powiêkszona w rysunku wektorowym"Rastrowa" literka "a" wygl¹da brzydko, a "wektorowa" nie straci³a nic zeswojej jakoœci.Dlaczego tak siê dzieje? Najlepiej bêdzie mo¿na to przeœledziæna przyk³adzie elipsy i odcinka.powiêkszenie rysunku rastrowego powiêkszenie rysunku wektorowego£adnie widaæ przyczynê utraty jakoœci na przyk³adzie odcinka.Rzucaj¹ce siê woczy du¿e punkty z których siê on sk³ada, oraz postrzêpiona linia.W rysunkurastrowym wszystko jest zapamiêtywane z punktów.Tak wiêc "ma³y" odcinek jestzapamiêtany z okreœlonej liczby punktów, po powiêkszeniu go te ma³e punktystaj¹ siê du¿e, a na dodatek jest ich tyle samo.Ró¿nica miêdzy "ma³ym"odcinkiem a "du¿ym", polega wiêc na powiêkszeniu sta³ej liczby punktów.Wrysunku wektorowym odcinek jest zapamiêtywany jako zbiór dwóch punktów(pocz¹tkowy i koñcowy) o okreœlonych wspó³rzêdnych.Nastêpnie program obliczapoœrednie punkty ze wzoru matematycznego i nastêpnie wyœwietla je na ekranie.Powiêkszenie odcinka w tym przypadku polega na obliczeniu nowych wspó³rzêdnychdla obu punków i nastêpnie na nowo, na obliczeniu punktów poœrednich.Gruboœæodcinka nie zmieni³a siê, gdy¿ zmienialiœmy tylko jego rozmiar.Podobna sytuacja wystêpuje w przypadku elipsy.W rysunku wektorowym powiêkszanes¹ punkty sk³adowe "ma³ej" elipsy, a w przypadku rysunku wektorowego elipsajest zapamiêtywana w postaci dwóch ognisk elipsy i dwóch œrednic, ma³ej iwielkiej (przypomnijmy sobie lekcje matematyki i wzory opisuj¹ce okreœlonefigury).o dobrze, ale jak bêd¹ wygl¹da³y obiekty po ich pomniejszeniu? W przypadkurysunku rastrowego s¹ brane pod uwagê punkty le¿¹ce obok siebie i na podstawieiloœci czarnych i bia³ych punktów jest obliczany punkt wynikowy.Tak wiêcpodczas pomniejszania do rozmiaru 1/10 oryginalnej wielkoœci branych jest poduwagê.100 punktów (matryca 10 punktów w pionie i 10 punktów w poziomie, czyli10x10=100).Je¿eli np.49 punktów jest czarnych, a 51 punktów jest bia³ych, tozostanie dobrany punkt bia³y.Stracimy wiêc bardzo du¿o szczegó³Ã³w oryginalnegorysunku.W przypadku grafiki wektorowej s¹ tylko na nowo obliczane wspó³rzêdneobiektów, a dopiero potem jest rysowany obiekt o identycznej gruboœci copoprzedni.Zobaczmy to na przyk³adzie:rysunek rastrowy pomniejszony rysunek wektorowy pomniejszonyZwróæmy uwagê, i¿ rysunek wektorowy nie uleg³ pogorszeniu.W przypadku rysunkurastrowego literka "a" wygl¹da dobrze dlatego, ¿e oryginalna literka jestbardzo gruba, wiêc podczas obliczania, okazuje siê, ¿e jest bardzo du¿oczarnych punktów.Znacznie gorzej wygl¹da elipsa i odcinek, które by³y cienkie.Przy pomniejszaniu zosta³o "zgubionych" wiele punktów.Powy¿sze rysunki zosta³yzaledwie pomniejszone do 1/3 swoich oryginalnych rozmiarów, przy znaczniejszympomniejszeniu nie mo¿na by siê by³o w ogóle zorientowaæ co to za kszta³t.A tak s¹ przeliczane punkty przy pomniejszeniu do 1/3 oryginalnego rozmiaru:8 punktów bia³ych1 punkt czarnyotrzymamy punkt bia³y 5 punktów bia³ych4 punkty czarneotrzymamy punkt bia³y 4 punkty bia³e5 punktów czarnychotrzymamy punkt czarny 3 punkty bia³e6 punktów czarnychotrzymamy punkt czarnydjêcia rastrowe wygl¹daj¹ ³adnie gdy s¹ w oryginalnej wielkoœci, ale popowiêkszeniu nie mo¿na ju¿ rozró¿niæ szczegó³Ã³w.Nie mogê przedstawiæ zdjêciawektorowego, gdy¿ takich nie mo¿na zrobiæ.W technice wektorowej wszystko musibyæ narysowane przy u¿yciu takich obiektów jak okr¹g, odcinek, kwadrat,wielobok itp.Choæ i w tej technice mo¿na stworzyæ prawdziwe arcydzie³a, doz³udzenia przypominaj¹ce rzeczywistoœæ.zdjêcie sk³ada siê z ma³ych punktówten rysunek zosta³ utworzony z 6254 obiektów
[ Pobierz całość w formacie PDF ]