[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Niezbêdne s¹ równie¿ wiadomoœci z zakresu pedagogiki, a tak¿e umiejêtnoœci iuzdolnienia pedagogiczne.Nauczyciel powinien znaæ psychiczne w³aœciwoœcim³odzie¿y, rozumieæ œwiat wewnêtrznych prze¿yæ swoich wychowanków iodpo­wiednio do tego postêpowaæ.Dobry nauczyciel lubi dzieci i m³odzie¿ (beztego nie bêdzie mo¿liwe zrozumienie ich prze¿yæ) oraz ma ³atwoœæ nawi¹zywania znimi kon­taktu, zdobywania ich zaufania, szacunku i sympatii.Niektórzynauczyciele kieruj¹ siê1 M.Maciaszek: Start zawodowy nauczyciela.Warszawa 1968, PZWS; s.198.2 Tezy Komitetu Centralnego PZPR na V Zjazd Partii.Nak³adem „Trybuny Ludu"; s.26.czêsto w swoim postêpowaniu tzw.intuicj¹ pedagogiczn¹, to znaczy umiej¹„trafiaæ" do wychowanków bez specjalnego wysi³ku i bez d³u¿szej refleksji.S¹to wychowaw­cy specjalnie utalentowani pedagogicznie, umiej¹cy szybko odczuædoznania innych ludzi.Nie ka¿dy nauczyciel tego rodzaju zdolnoœci posiada, aleka¿dy mo¿e opanowaæ najwa¿niejsze umiejêtnoœci pedagogiczne i wyrobiæ w sobienajwa¿niejsze zdol­noœci.Podstawy etyki zawodowej.Zawód nauczycielski nak³ada na cz³owieka jeszczejedn¹, wielk¹, choæ trudn¹ do szczegó³owego sprecyzowania, sferê obowi¹zków,zwi¹zan¹ z podstawami etyki zawodowej.S¹ takie czyny i bywa takie postêpowanie, które mo¿na bez g³êbszegozastano­wienia uznaæ za niegodne nie tylko nauczyciela, ale ka¿dego cz³owieka(na przyk³ad przyw³aszczenie sobie mienia spo³ecznego, jawna krzywda wyrz¹dzonadrugiej osobie).Istnieje jednak sfera spraw natury bardzo subtelnej, sprawspecyficznych tylko dla zawodu nauczycielskiego.Osobisty przyk³ad i postawa moralna nauczyciela i wychowawcy oddzia³uje naka¿dym kroku na m³odzie¿ oraz podnosi lub obni¿a spo³eczny autorytetnau­czyciela w œrowisku.Nauczyciel jest osob¹, której bez przerwy przygl¹dasiê liczny kr¹g ludzi, której ka¿dy krok jest analizowany i oceniany.Z tymwi¹¿¹ siê obowi¹zki, daj¹ce siê okreœliæ tylko ogólnie, a konkretyzuj¹ce siêdopiero w szczegó³owych sy­tuacjach, np.nauczyciel jest obowi¹zany dobrzewspó³¿yæ z ca³ym gronem szko³y, dbaæ o dobre imiê kolegów, dopomagaæ im wprzezwyciê¿aniu trudnoœci w pracy.Nauczyciel równie¿ powinien reprezentowaægodn¹ postawê wobec rodziców swoich uczniów, byæ ich doradc¹ i pomocnikiem wsprawach wychowawczych, ale jedno­czeœnie nie nawi¹zywaæ z nimi tego typukontaktów (np.przyjmowanie od rodzi­ców prezentów, poczêstunków, prywatnychodp³atnych korepetycji), które mog³yby poddaæ w w¹tpliwoœæ obiektywnoœæ wocenie pracy uczniów.Wobec uczniów nauczyciel winien byæ zawsze obiektywny i sprawiedliwy, nieulegaæ sugestiom ani chwilowym i zewnêtrznym sympatiom b¹dŸ antypatiom.I wreszcie wymieñmy normê etyczn¹, która jest mo¿e ma³o konkretna, ale którale¿y u podstaw etyki zawodu nauczycielskiego: Nie mo¿e byæ nauczycielemcz³owiek, który chce izolowaæ siê od walki o prawa dziecka.Tak jak obowi¹zkiemlekarza jest walka o przed³u¿enie ¿ycia ludzkiego, o podnoszenie poziomuwarunków zdrowotnych, o stosowanie œrodków zmniejszaj¹cych stanzachorowalnoœci, tak obowi¹zkiem ka¿dego nauczyciela jest walka z wszelk¹krzywd¹ spotykaj¹c¹ dziecko, obrona dziecka wszêdzie i we wszelkich sytuacjach,kiedy zachodzi tego potrzeba.Przesz³oœæ naszego kraju obfituje w przyk³ady nies³ychanej ofiarnoœcinauczy­cieli, którzy tej podstawowej normy etycznej przestrzegali, pocz¹wszy odtych, którzy cierpieli w wiêzieniach i na zes³aniach w okresach zaborów, askoñczywszy na tych, którzy za sprawê m³odego pokolenia ponieœli œmieræ z r¹khitlerowskiego okupanta.Nowe warunki ekonomiczno-spo³eczne nie wymagaj¹ ju¿ takich ofiar.Ale wymagaj¹one jeszcze wiele wysi³ku i wyrzeczeñ, które pozwol¹ system naszego wychowaniai oœwiaty, s³u¿¹cy szczêœliwej przysz³oœci m³odych pokoleñ, podnosiæ na corazwy¿szy poziom.2.OPIEKA I POMOC PAÑSTWA DLA NAUCZYCIELANauczyciel jako jeden z wielu pracowników pañstwowych podlega niektórym (alenie wszystkim) ogólnopañstwowym przepisom, reguluj¹cym stosunki w naszymspo³eczeñstwie.Wiele spraw dotycz¹cych pracy nauczyciela uregulowanych zosta³oodrêbnymi przepisami.Dlaczego tak jest? — Zawód nauczycielski jest w naszymkraju zaliczany do zawodów szczególnie wa¿nych spo³ecznie, odpowiedzialnych itrudnych.Kandydatom do zawodu nauczycielskiego stawia siê szczególnewyma­gania co do ich postawy spo³eczno-moralnej, umiejêtnoœci myœlenia iprzyswajania wiedzy.Odrêbnoœæ organizacyjna wymaga odmiennych nierazprzepisów, a jedno­czeœnie pañstwo wprowadza dla nauczycieli takie przepisy,które przynajmniej czêœciowo uhonoruj¹ ich ciê¿k¹ i odpowiedzialn¹ pracê,wykonywan¹ w trudnych warunkach.Ustawa o prawach i obowi¹zkach nauczyciela.Taki w³aœnie cel przyœwieca³Ustawie o prawach i obowi¹zkach nauczycieli z dnia 27 kwietnia 1956 r., którawesz³a w ¿ycie z dniem 8 maja 1956 r.(Dz.U.Nr 12 i Nr 21 z 1958 r.).Do chwili wejœcia w ¿ycie tej ustawy stosunki pracy nauczycieli regulowane by³yprzepisami Ustawy (z dnia 1 lipca 1926 r.) o stosunkach s³u¿bowych nauczycieli,wielokrotnie w ci¹gu 20 lat zmienianymi zarz¹dzeniami, wydawanymi odrêbnie i nabie¿¹co.Do nauczycieli szkó³ zawodowych odnosi³y siê przepisy ustawy z dnia 4kwietnia 1950 r.Ustawa z dnia 27 kwietnia 1956 r.znios³a odrêbnoœci w traktowaniu nauczycieliszkó³ ró¿nych typów, dokonuj¹c —¦ w stosunku do dotychczas obowi¹zuj¹cychprzepisów — wiele bardzo powa¿nych i korzystnych zmian w sytuacji prawnejnauczycieli i wychowawców.Ju¿ sam przebieg opracowywania ustawy odbiega³ od dotychczas ustalonychsposobów przygotowywania tego rodzaju aktów prawnych, projekt ustawy bowiem by³przedmiotem szczegó³owych dyskusji na licznych zebraniach nauczycielskich,organizowanych przez Zwi¹zek Nauczycielstwa Polskiego [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • luska.pev.pl
  •