[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Japonia jest jednak silna, oni s¹ odwa¿nymi ¿o³nierzami" itd.- w ten sposób jazaczynam zasiewaæ w¹tpliwoœci u tego cz³owieka, który ju¿ w³aœciwie idzie wpo¿¹danym przeze mnie kierunku W ten sposób ja tworzê dysonans i zamiastuzyskaæ to co chcê, a wiêc zmieniæ lub ugruntowaæ postawê odbiorcy, to jazaczynam w³aœciwie j¹ os³abiaæ.Jest to pierwsza mo¿liwa interpretacja tejsprawy• Wykszta³cenie.Ju¿ kiedy chodziliœmy do szko³y œredniej, uczono nas pisaniawypracowañ których mówiliœmy o tym co jest „za" a co „przeciw".Tym bardziej nastudiach wy¿szych jest to szczególnie wyraŸne, a zw³aszcza na takich jak naszekiedy wci¹¿ nas zmuszaj¹ do zastanawiania siê nad tym np.czy cipsychoanalitycy maj¹ racjê, jakie s¹ argumenty „za" a jakie s¹,.przeciw" itdAby wiêc przygotowaæ przekaz - musimy coœ wiedzieæ o tym, kim s¹ nasi odbiorcy.Wielki problem maj¹ ci, którzy maj¹ do czynienia z telewizj¹, z radiem, oni niewiedz¹ w³aœciwie kim jest odbiorca, jakie ma postawy i wobec tego oni robi¹trochê jednostronnie, trochê dwustronnie (co zapewne w efekcie nie jestnajlepsze).Chcê zwróciæ uwagê na dwustronn¹ argumentacjê.S¹dzê, ¿e dwustronnaargumentacja ma pewien wa¿ny wymiar: bêd¹c nadawcami podajemy odbiorcyargumenty, które gdzieœ tam w jego umyœle tkwi¹, s¹ nie uœwiadomione i nagle pojakimœ czasie pojawiaj¹ w trochê innej postaci i nasz odbiorca, który ju¿ nasnie pamiêta dochodzi do wniosku, ¿e s¹ to jego w³asne argumenty.Przyk³adem tego s¹ pogl¹dy na to jak wychowywaæ dzieci.Kiedy cz³owiek staje wsytuacji wychowywania w³asnego dziecka, nagle okazuje siê, ¿e on sam zaczynamieæ podobne pogl¹dy jak jego rodzice na wychowanie jego samego.Gdy np.mojacórka po 20- tu latach zaczyna wracaæ póŸno do domu, okazuje siê, ¿e zaczynamstosowaæ te same argumenty co moi rodzice, gdy ja wraca³em póŸno do domu.Dlatego optowa³bym za argumentacj¹ dwustronn¹ jeszcze bardziej, poniewa¿ wniektórych przypadkach jest ona niezwykle przydatna nie do tego, aby cz³owiekaprzekonaæ ju¿, zaraz, ale do tego, aby nast¹pi³o tzw.nieœwiadome przetwarzanieinformacji, która zaowocuje na koñcu, kiedy nas mo¿e ju¿ na œwiecie nie byæ.Zaowocuje takim zwyciêstwem zza grobu, ¿e ten, na którego oddzia³ywaliœmyzaczyna mówiæ to, co mówiliœmy my - ale jest on przekonany, ¿e to jest jegoprodukt.Niezwykle wa¿na jest taka postawa kiedy uwa¿amy, ¿e sami towymyœliliœmy - jest ona niezwykle silna.Emocjonalnoœæ i racjonalnoœæ stosowanych przez nas przekazów.Przekaz mo¿e byæ skonstruowany w sposób emocjonalny albo racjonalny (nie tylkoprzekaz).Dotyczy to tak¿e przekazów wyk³adowców adresowanych do studentów.Np.wyk³adowca wyk³adaj¹cy statystykê (doc.Aranowska) spostrzegany jako stosuj¹cysposób emocjonalny przekazu, zaœ prof.Matczak - racjonalny.Jest to nie tylkoprzekaz, ale te¿ styl, który jest zwi¹zany z ró¿nicami indywidualnymi, ztemperamentem.Kiedyœ uwa¿ano, ¿e emocjonalny sposób oddzia³ywania jest dobry.Pamiêtamy, ¿e na postawê sk³adaj¹ siê emocje i motywacje, je¿eli wiêc wywo³amyemocje pozytywne (albo negatywne, je¿eli chcemy zniszczyæ wroga), mamy wiêksz¹szansê, aby doprowadziæ do tego, o co nam chodzi.Np.przywódca t³umu nie mo¿epowiedzieæ w spokojny sposób: „no, to chodŸcie zdobywaæ Bastyliê", ale musi onpowiedzieæ coœ w rodzaju: „na Bastyliê, idziemy!!!".St¹d bra³y siê pomys³y, ¿elepszy jest emocjonalny sposób oddzia³ywania i do dzisiaj politycy nam topokazuj¹, tyle, ¿e w ró¿nym natê¿eniu.Np.w has³ach wyborczych w USA przedwojn¹ w przekazie emocjonalnym - by³y wielkie emocje, a w przekazie racjonalnym- by³o to wyliczanie argumentów.Badania wykaza³y wówczas, ¿e tam gdzieargumentacja by³a emocjonalna, efekty by³y lepsze z punktu widzenia ludzi,którzy zaczynali g³osowaæ.Psychologowie badali, czy rzeczywiœcie przekazyemocjonalne s¹ lepsze, ni¿ przekazy zwyk³e, racjonalne.Przyk³adem tego jest badanie wci¹¿ klasyczne, które wykorzysta³o jeden typemocji - lêk, strach, ale tak¿e badano jak wygl¹da efektywnoœæ takiegoprzekazu.Przygotowano trzy rodzaje przekazu:1.Przekaz s³abo emocjonalny: „nie bêdziesz my³ zêbów, nie bêdziesz chodzi³ dodentysty -bêdziesz chorowa³"2.Przekaz œrednio emocjonalny, by³ ilustrowany zdjêciami pokazuj¹cymi popsutezêby [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • luska.pev.pl
  •