[ Pobierz całość w formacie PDF ]
."Uwa¿noœæNa œwiecie istnieje o wiele wiêcej rzeczy ni¿ mo¿emy zobaczyæ, us³yszeæ iodczuæ.Rzeczywistoœæ, jak mówi¹, wiele pozostawia dla wyobraŸni.Jako trener musisz zwracaæ uwagê, aby osoby trenuj¹ce trwa³y w staniesprzyjaj¹cym uczeniu siê.Gdy twoja uwaga siê wyczerpie, mo¿esz uruchomiæfiltry, by wiedzieæ, za czym siê rozgl¹daæ i czego nads³uchiwaæ.Oto zabawne æwiczenie, które pomaga tworzyæ filtry.Daje ono praktykê wœledzeniu uwagi grupy.Stosujemy je podczas szkolenia trenerów i uwa¿amy, ¿esprawdza siê najlepiej w ma³ych zespo³ach od piêciu do dziesiêciu osób.Æwiczenie polegaj¹ce na œledzeniu uwagi1.Jedna osoba odtwarza rolê trenera ma³ej grupy.Mo¿e wybraæ, o czym ma zamiarrozmawiaæ przez trzy minuty.2.Ktoœ inny stoi za trenerem.Zadaniem tego uczestnika jest wskazanie w grupieosoby, która przestanie zwracaæ uwagê na trenera.Trener nie widzi tychsygna³Ã³w, nie wie wiêc, na kogo tak oddzia³ano.3.Trener ma dostrzec, kto przestaje uwa¿aæ, i ponownie pozyskaæ jegozainteresowanie w mo¿liwie ³agodny sposób przy jednoczesnym kontynuowaniuprezentacji.Je¿eli jest zmêczony, po prostu przerywa szkolenie.4.Zadaniem grupy jest zauwa¿enie ró¿nych strategii stosowanych przez trenera wcelu przywrócenia uwagi uczestników szkolenia.Trener ma wiele mo¿liwoœci.Mo¿e wykorzystaæ gesty, zrobiæ coœniespodziewanego, opowiedzieæ krótk¹ anegdotê, zadaæ pytanie osobom, które nieuwa¿aj¹, wymieniæ ich imiona lub zaanga¿owaæ grupê w jakieœ æwiczenia ruchowe.S¹ to strategie, które warto zapamiêtaæ.167STANY EMOCJONALNE OSÓB TRENUJ¥CYCHG³Ã³wne punkty• Osoby ucz¹ce siê nie s¹ pustymi naczyniami a trening jest gr¹ dwukierunkow¹.• Unikaj „wstydu" i przyjmuj osobist¹ odpowiedzialnoœæ.• Je¿eli to, co robisz, nie dzia³a, wprowadzaj zmiany, dopóki nowa metoda nieoka¿e siê skuteczna.• Rozwijaj umiejêtnoœci tworzenia pozytywnych stanów uczenia siê:~ dawaj przyk³ady takich stanów,- opowiadaj historyjki,- sam znajdŸ siê w po¿¹danym stanie,~ zrób coœ, co wywo³a ten stan w sposób naturalny,- spowoduj, aby grupa siê wzruszy³a,- pytaj bezpoœrednio,- pytaj poœrednio,~ stwórz wyimaginowany kontekst, ~ daj grupie zadanie,- opisz przyk³ad.• Okreœl i zredukuj wszelkie narzucone sobie regu³y, które ograniczaj¹elastycznoœæ.• Ostroœæ odczuwania:- skup uwagê na osobach szkol¹cych siê,- rozwijaj filtry dla po¿¹danych stanów,- naucz siê, jak maksymalnie skupiaæ na sobie uwagê ka¿dego uczestnikaszkolenia.ROZDZIA£17STYLE UCZENIA SIÊUczenie siê jest celem dla osób szkol¹cych siê i trenera.Jest to dar wrodzony.W rzeczywistoœci nie potrafimy siê nie uczyæ.Wk³adany w naukê wysi³ek stanowijednak dowód, ¿e czasem uczenie nie przychodzi ³atwo, a to znaczy, ¿e nale¿ypoczyniæ zmiany w procesie uczenia siê.Powy¿sze pogl¹dy przecz¹ kulturowym przekonaniom, ¿e uczymy siê z trudem, astaranie siê jest rzecz¹ godn¹ pochwa³y.Nie zaprzeczymy, ¿e oficjalny systemedukacji umacnia to przekonanie.Chocia¿ z natury wszyscy siê uczymy, mamy preferencje, co i jak chcielibyœmypoznawaæ.Jako osoba prowadz¹ca szkolenie, ty równie¿ masz mocne i s³abe punktyw sposobie myœlenia i przerabiania materia³u.Bycie œwiadomym w³asnego styluuczenia siê i ró¿nych stylów, z którymi masz do czynienia w grupie, oznacza, ¿emo¿esz pomin¹æ w³asne upodobania i przedstawiæ dany materia³ wielorako, czyni¹cgo ³atwym dla ka¿dego.METAPROGRAMYMetaprogramy to techniczne okreœlenie u¿ywane w PNL do opisu nieœwiadomych izwyczajowych filtrów, stosowanych w celu przekazania naszego doœwiadczenia.Okreœlaj¹ one, jaka informacja ma zostaæ przyjêta i w jaki sposób.Istniejewiele informacji, w których moglibyœmy uczestniczyæ, a nasze œwiadome umys³y s¹ograniczone.Tak wiêc niezbêdna jest pewna selekcja.Pomyœl o szklance wody.WyobraŸ sobie,169¿e wypito po³ow¹ zawartoœci.Czy szklanka jest w po³owie pe³na, czy w po³owiepusta? Jedno i drugie, oczywiœcie.Niektórzy ludzie zauwa¿aj¹ to, co jest wdanej sytuacji pozytywne, to co jest, inni to, czego brakuje.Chocia¿ wiele wzorów mo¿na uznaæ za metaprogramy, przedstawia- my tu tylkonajbardziej przydatne w kontekœcie szkolenia.¯adne z nich nie s¹ „lepsze" lub„w³aœciwe" same w sobie.Podczas czytania mo¿esz stwierdziæ, ¿e sympatyzujesz zjakimœ okreœlonym pogl¹dem w ka¿dej kategorii.Jest to klucz do twojegow³asnego wzoru.Metaprogramy zosta³y stworzone przez Richarda Bandlera i LeslieCameron Bandler i s¹ doskonalone, szczególnie do zastosowania w biznesie, przezRod-gera Baileya jako „Language and Behaviour (LAB) Profile".Zrozumienie metaprogramów pomo¿e ci zrozumieæ przyczyny okreœlonych pytaniañ ireakcji i da parê wskazówek, jak najlepiej siê nimi zaj¹æ.W kierunku do i odIstotna ró¿nica w stylach uczenia siê zachodzi miêdzy jednostk¹, którarealizuje oczekiwania pozytywne, a osob¹, która boi siê problemów i trudnoœci.Wielu ludzi ma pozytywne motywacje.Zadaj¹ oni czêsto bezpoœrednie pytania, jakdobrze opanowaæ materia³ szkolenia.Inni uwypukl¹ ewentualne problemy.Ichmotywacja jest ukierunkowana na unikanie problemów.S¹ wyczuleni na to, co mo¿epójœæ Ÿle i z niezawodn¹ precyzj¹ dostrzegaj¹ ewentulane problemy w prowadzonymprzez ciebie szkoleniu.Aby siê z tym uporaæ, powinienieœ przetrenowaæ te problemy.PotwierdŸ, ¿eowszem, istnieje tu problem, a potem powiedz, jak mo¿na go unikn¹æ.Innym razemmo¿esz stwierdziæ, ¿e jest dos³ownie niezliczona liczba spraw, które mog³ybypójœæ Ÿle.Jedyny sposób, ¿eby temu przeciwdzia³aæ, to coœ zrobiæ.Wewnêtrzni i zewnêtrzniDla wielu ludzi istotne znaczenie ma decydowanie za siebie i okreœlaniew³asnych norm.Tacy ludzie s¹ zorientowani do wewn¹trz {internally170referenced).Ludzie zorientowani na zewn¹trz {externally referenced)-przeciwnie czêœciej szukaj¹ wskazówek i instrukcji u innych.Osoba zorientowana do wewn¹trz potrzebuje czasu, ¿eby przyswoiæ sobie materia³.Gdy ju¿ raz to zrobi, stanie siê bardzo pewna jego wartoœci i bêdzie chcia³a gowypraktykowaæ.Osoba zorientowana na zewn¹trz chêtniej natychmiast akceptujemateria³ i chce go zastosowaæ.Takie osoby lepiej wspó³pracuj¹ jako przedmiotydemonstracji.Opcje i proceduryTrzeci wzór dotyczy przestrzegania procedur.Niektórzy ludzie chêtnieprzestrzegaj¹ ustalonego biegu dzia³añ.Maj¹ dobr¹ motywacjê i potrafi¹dostosowaæ siê do ustalonego porz¹dku.Lubi¹³ad.Inni chc¹mieæ wybór i uwa¿aj¹,¿e przestrzeganie procedur jest trudne.Wol¹ decydowaæ.Dla tych osób dobrzewbudowaæ pewn¹ elastycznoœæ w ka¿d¹ ustalon¹ procedurê.Je¿eli bêdzie wa¿ne,aby przestrzega³y œciœle procedurê, mo¿esz wyjaœniæ, jak umo¿liwi im todokonywanie o wiele wiêcej wyborów w przysz³oœci
[ Pobierz całość w formacie PDF ]