[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Rozwa¿my, na przyk³ad, jak myœli handlowiec o swej pracy na tych ró¿nychpoziomach:Œrodowisko: Ta okolica jest bardzo dobrym miejscem do sprzeda¿yró¿nych produktów.Zachowanie: Ju¿ trochê dzisiaj sprzeda³em.Mo¿liwoœci: Mogê sprzedawaæ ten produkt ludziom.Przekonanie: Jeœli bêdê mia³ du¿y obrót, mogê otrzymaæ awans.To¿samoœæ: Jestem dobrym handlowcem.Jest to przyk³ad sukcesu.Model ten równie dobrze mo¿e byæ zasto­sowany doproblemów.Na przyk³ad, zrobi³em b³¹d ortograficzny.Mogê teraz zrzuciæodpowiedzialnoœæ na œrodowisko: ha³as mnie rozproszy³.Mogê pozostawiæ to na poziomie zachowania: Ÿle to napisa³em.Mogêzgeneralizowaæ i zakwestionowaæ moje mo¿liwoœci w tym zakresie.I wreszciezacznê wierzyæ, ¿e potrzebujê wielu æwiczeñ, aby opanowaæ ortografiê, a nawetmogê zakwestionowaæ moj¹ to¿samoœæ, s¹dz¹c, ¿e jestem g³upcem.Poziomy neurologiczneZachowanie czêsto bywa odbierane jako oznaka to¿samoœci czy mo­¿liwoœci; w tenw³aœnie sposób niszczy siê kompetencje i pewnoœæ siebie w szkole.Z³eprzeprowadzenie operacji dodawania nie znaczy, ¿e jesteœ g³upi czy beznadziejnyz matematyki.Myœlenie w ten sposób jest po­mieszaniem poziomów; to tak jakbys¹dziæ, ¿e znak zakazu palenia znajduj¹cy siê w kinie dotyczy postaci z filmu.Gdy chcesz dokonaæ zmiany w sobie lub w innych, musisz zebraæ informacje,zauwa¿alne czêœci problemu, symptomy, z którymi dana osoba czuje siê Ÿle.Jestto stan obecny.Mniej oczywiste ni¿ symptomy s¹ przyczyny le¿¹ce g³êbiej, któreproblem utrzymuj¹.Co ta osoba musi wci¹¿ robiæ, aby utrzymywaæ problem? Jestrównie¿ stan po¿¹dany, zamierzony wynik, który jest celem zmiany.S¹ zasoby,które pomog¹ osi¹gn¹æ cel.I wreszcie, efekty poboczne osi¹gniêcia celu,zarówno dla nas, jak i dla innych.Na podstawie tego modelu ³atwo zauwa¿yæ, ¿e mo¿esz byæ uwik³any w dwa rodzajekonfliktów.Mo¿esz mieæ trudnoœæ z podjêciem decyzji, czy zostajesz w domu iogl¹dasz telewizjê, czy wychodzisz do teatru.Jest to prosta sprzecznoœæzachowañ.Mo¿liwa jest kolizja, gdy coœ jest dobre na jednym poziomie, lecz z³e na innym.Na przyk³ad, dziecko mo¿e œwietnie sobie radziæ w przed­stawieniach szkolnych,ale wierzy, ¿e uczestnictwo w nich pozbawi go sympatii kolegów, wiêc nic nierobi.Zachowania i mo¿liwoœci mog¹ byæ wysoce nagradzaj¹ce, ale mog¹ te¿pozostawaæ w konflikcie z prze­konaniami i to¿samoœci¹ osoby.Sposób, w jaki postrzegamy czas, jest wa¿ny.Problem mo¿e wi¹zaæ siê zprzesz³ym urazem, który ma sta³e reperkusje w teraŸniejszoœci.Przypadek fobiijest tylko przyk³adem, ale istnieje wiele innych, mniej dramatycznych, gdytrudne i nieszczêœliwe czasy naszej przesz³oœci od­dzia³uj¹ na nasz¹teraŸniejszoœæ.Wiele terapii podchodzi do obecnych problemów jako dodeterminowanych przez przesz³e doœwiadczenia.0 ile jesteœmy pod ich wp³ywem i tworzymy nasz¹ historiê osobist¹, przesz³oœæmo¿e byæ u¿yta raczej jako nasze zasoby, a nie jako ograni­czenia.Technikazmiany historii osobistej zosta³a ju¿ opisana.Przewartoœciowuje ona przesz³oœæw œwietle aktualnej wiedzy.Nie jesteœmy ska­zani na ci¹g³e powtarzanieprzesz³ych b³êdów.Z drugiej strony, oczekiwania i lêki wzglêdem przysz³oœci mog¹ równie¿parali¿owaæ w czasie teraŸniejszym.Mo¿e to byæ zarówno trema przed poobiednimprzemówieniem w œrodowy wieczór, jak i istotne pytania dotycz¹ce osobistego ifinansowego bezpieczeñstwa w przysz³o­œci.Istnieje chwila obecna, w którejzbiega siê ca³a nasza historia osobista i wszystkie prawdopodobne wydarzenia wprzysz³oœci.Mo¿esz wyob­raziæ sobie swoje ¿ycie jako liniê poprzez czas,rozci¹gniêt¹ od odleg³ej przesz³oœci po odleg³¹ przysz³oœæ, i zobaczyæ jakobecny i po¿¹dany stan, to¿samoœæ, przekonania, mo¿liwoœci, zachowania iœrodowisko od­nosz¹ siê do twojej historii osobistej i mo¿liwej przysz³oœci.Ca³oœæ naszej osobowoœci jest jak hologram, trzywymiarowy obraz tworzony przezpromienie œwiat³a.Ka¿da cz¹stka hologramu zawiera ca³y obraz.Mo¿esz zmieniæma³y element, jak submodalnoœci, i obser­wowaæ zmiany wywo³ane powy¿ej, albozacz¹æ pracowaæ „od góry", zmieniaj¹c wa¿ne przekonania.Który sposób jestnajlepszy, oka¿e siê, gdy zbierzesz informacje o stanie obecnym i po¿¹danym.Zmiany na ni¿szym poziomie niekoniecznie powoduj¹ zmiany na wy¿szym.Jest ma³oprawdopodobne, aby zmiana w œrodowisku mia³a wp³yw na moje przekonania.To, jaksiê zachowujê, mo¿e zmieniæ jakieœ moje przekonania o sobie samym, ale zmianaprzekonañ defini­tywnie wp³ynie na sposób zachowania.Zmiana na poziomiewy¿szym zawsze wywo³uje efekt na poziomie ni¿szym.Bêdzie mocniej oddzia­³ywaæi d³u¿ej pozostanie.Jeœli zatem chcesz zmieniæ zachowanie, pra­cuj zmo¿liwoœciami i przekonaniami.Jeœli brak mo¿liwoœci, pracuj z przekonaniami.Przekonania dobieraj¹ mo¿liwoœci, które dobiera­j¹ zachowania, które z koleiwprost buduj¹ nasze œrodowisko.Wspie­raj¹ce œrodowisko jest wa¿ne, wrogieotoczenie mo¿e uniemo¿liwiæ zmianê.Jest trudno dokonaæ zmian na poziomie to¿samoœci czy powy¿ej, o ile nieposiadasz odpowiednich przekonañ lub mo¿liwoœci.Nie wy­starczy, aby biznesmenwierzy³, ¿e mo¿e byæ dobrym mened¿erem — musi poprzeæ swoje przekonanie prac¹.Przekonania bez mo¿liwoœci i potrzebnych zachowañ s¹ zamkami z piasku [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • luska.pev.pl
  •