[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Sekret wyg³aszania dobrego przemówienia polega nie na uczeniu siê tekstu napamiêæ, s³owo w s³owo, ale na zapamiêtaniu ci¹gu s³Ã³w-kluczy, do którego mo¿nasprowadziæ ka¿de przemówienie.Ca³y proces przygotowania, zapamiêtania iwyg³oszenia mowy mo¿e staæ siê zajêciem i ³atwym, i przyjemnym, jeœli bêdzieszpamiêta³ o kilku prostych zasadach:Szukaj, uzupe³niaj, poszerzaj.Interesuj siê mo¿liwie w pe³ni tematemprzemówienie.Zapisuj pomys³y, cytaty, Ÿród³a, które mog¹ ci siê przydaæ,najlepiej w formie Map Myœli, omówionych ogólnie w rozdziale 22, a dok³adniej wksi¹¿kach The Mind Map Book, Radiant Thinking i Use your Head.Mapa Myœli - ogólny kszta³t przemówienia.Po tych wstêpnych przygotowaniach,si¹dŸ i zaplanuj, równie¿ w formie Mapy Myœli, jak ma wygl¹daæ podstawowy zrêbtego, co chcesz powiedzieæ.Mapa Myœli - struktura szczegó³owa.Maj¹c ogólny kszta³t przemówienia(bazow¹ Mapê Myœli) przed sob¹, wpisz nañ teraz wszystkie wa¿ne szczegó³y.Pracuj lew¹ i praw¹ pó³kul¹ mózgu, twórz niezwyk³e skojarzenia, zatrudniaj¹wyobraŸniê, a¿ stworzysz pe³nowartoœciow¹ myœlow¹ mapê ca³oœci.Zwykle niepowinna ona zawieraæ wiêcej ni¿ 100 s³Ã³w.Æwicz.W oparciu o te specyficzne notatki przeæwicz teraz jak i co bêdzieszmówi³.Szybko przekonasz siê, ¿e opracowany plan jest bardzo przejrzysty, ¿emo¿esz policzyæ i wymieniæ g³Ã³wne tematy i wszystkie podtytu³y, i ¿e ju¿ samewstêpne przemyœlenia, potem poszukiwania, wreszcie opracowanie ca³ejkonstrukcji myœlowej w formie planu pozwoli³o ci zapamiêtaæ wiêkszoœæ tekstu.Oczywiœcie na pocz¹tku w niektórych miejscach bêdziesz siê waha³, mo¿e nawetzgubisz w¹tek, ale po kilku powtórkach oka¿e siê, ¿e nie tylko znasz ca³eprzemówienie od pocz¹tku do koñca, ale te¿ o wiele lepiej ni¿ inni mówcyprzedstawiasz realne zwi¹zki, skojarzenia, podstawy swoich rozwa¿añ, s³owem poprostu wiesz o czym i co masz powiedzieæ.To ostatnie jest szczególnie wa¿ne iznaczy po prostu, ¿e mówisz swobodnie, bez lêku, ¿e pomylisz kolejnoœæ s³Ã³w.Poruszasz kolejne w¹tki u¿ywaj¹c s³Ã³w takich, jakie s¹ ci potrzebne w danejchwili.Nie trzymasz siê krêpuj¹cej kolejnoœci wyuczonych wczeœniej zdañ.Twojamowa staje siê twórcza i dynamiczna.Znakomit¹ ksi¹¿k¹ dla wszystkich, którychinteresuje sztuka oratorska i chc¹ pog³êbiæ wiedzê na ten temat jest PresentYourself Michaela J.Gelba [20 Godne polecenia s¹ ksi¹¿ki na ten temat wydaneju¿w jêzyku polskim.].Autor opisa³ w niej szczegó³owo i wszystkie kanonydobrego mówcy i æwiczenia praktyczne, rozwin¹³ równie¿ w¹tki pamiêciowe, októrych piszê w swoich ksi¹¿kach Rusz g³ow¹ i Pamiêæ na zawo³anie.Stosuj zak³adki.To swoisty “manewr rezerwowy”.Zawsze mo¿esz wspomóc dzia³aniepamiêci wykorzystuj¹c jeden z g³Ã³wnych systemów zak³adek pamiêci.Wybierz 10,20, 30 s³Ã³w-kluczy, które w ca³oœci ujmuj¹ twoje przemówienie i pamiêtaj¹c ozasadzie OBRAZ PLUS AKCJA po³¹cz je z wybranymi zak³adkami, dziêki czemu nawetjeœli siê zgubisz, szybko odnajdziesz w¹tek.I nie martw siê, ¿e czasem nakrótko przerwiesz przemówienie.Kiedy s³uchacze wyczuj¹, ¿e wiesz o czymmówisz, chwile ciszy jakie mog¹ ci siê zdarzyæ zrobi¹ wiêcej dobrego ni¿ z³ego,gdy¿ publicznoœæ zobaczy mówcê, który przy nich myœli i tworzy.A touprzyjemnia s³uchanie, sprawia, ¿e przemówienie staje siê bardziej osobiste inaturalne.Niektórzy wielcy mówcy wrêcz traktuj¹ takie “elektryzuj¹ce” chwileciszy jako sta³y element techniki oratorskiej, przed³u¿aj¹c je nawet do pe³nejminuty!W tych nielicznych przypadkach, kiedy rzeczywiœcie musisz nauczyæ siêprzemówienia na pamiêæ, s³owo w s³owo, mo¿esz u³atwiæ sobie to zadaniewykorzystuj¹c to wszystko, co mówiliœmy do tej pory, a potem cyzeluj ca³oœæprzy pomocy specjalnych technik, u³atwiaj¹cych równie¿ uczenie siê ról iwierszy, o czym dalej.DOWCIPYTrudnoœci z przypominaniem sobie dowcipów i wynikaj¹cych z nich k³opotliwychsytuacji w³aœciwie nie da siê zliczyæ.Z przeprowadzanych ostatnio wœródbiznesmenów i studentów badañ wynika, ¿e na tysi¹c badanych osób blisko 80%uwa¿a³o, ¿e nie potrafi opowiadaæ dowcipów, wszyscy chcieliby to robiæ lepiej,równie¿ wszyscy podawali s³ab¹ pamiêæ jako g³Ã³wn¹ przeszkodê w nabyciu tejsztuki.W istocie rzeczy o wiele ³atwiej zapamiêtaæ dowcipy ni¿ przemówienia, poniewa¿ca³¹ kreatywn¹ czêœæ tego zadania dowcip zrobi³ ju¿ za ciebie.Metoda jestdwustopniowa: po pierwsze ustalasz podstawowe rodzaje dowcipów, co u³atwiauchwycenie i zaszeregowanie pointy i po drugie zapamiêtujesz g³Ã³wne szczegó³y.Swoist¹ kartotekê dowcipów stwarzasz przy pomocy zak³adek liczbowych.Wszystkie dowcipy mo¿na podzieliæ na kategorie ogólne i to jest nasze pierwszezadanie.Bêd¹ wiêc np.dowcipy:o zwierzêtach“intelektualne”o dzieciach“narodowe” (irlandzkie, szkockie itd.)rymowankierotyczneo sportowcachabstrakcyjne“gra s³Ã³w”inne.Zapisz sobie tê listê w jakimœ porz¹dku a potem ka¿dej pozycji przyporz¹dkujwybrane zak³adki liczbowe, np.od 1 do 19 to dowcipy erotyczne, od 20 do 40 -abstrakcyjne itd.Krok drugi jest równie ³atwy.Wykorzystaj tu £MS.Powiedzmy, ¿e chceszzapamiêtaæ dowcip o facecie, który przychodzi do baru, zamawia piwo, ale nagleprzypomina sobie, ¿e musi wykonaæ pilny telefon.Wie jednak, ¿e jeœli odejdziedo telefonu, to ktoœ mu te piwo wypije.Pisze wiêc na karteczce: “jestemmistrzem œwiata w karate” i idzie dzwoniæ, pewien, ¿e jego piwa nikt nie ruszy.Wraca, zastaje kufel pusty, a pod tym swoim napisem czyta: “Dziêki za piwo!Jestem mistrzem œwiata w sprincie.”Aby zapamiêtaæ ten dowcip wybierz z jego treœci kluczowe s³owa-obrazy i stwórzz nich krótki kondensat ca³oœci.Wystarczy zapamiêtaæ kufel, telefon, mistrzkarate, mistrz w sprincie.Po³¹cz teraz kolejnym “¿ywym” obrazem pierwsze z tych s³Ã³w z wybran¹ dla tegorodzaju dowcipów zak³adk¹ liczbow¹ i do³¹cz pozosta³e trzy s³owa przy pomocy£MS.Korzyœci ze stosowania tego systemu s¹ dwojakie: po pierwsze zacznieszrzeczywiœcie œwietnie zapamiêtywaæ dowcipy, po drugie zaanga¿owanie prawejpó³kuli mózgu w tê zabawê sprawi, ¿e bêdziesz œwietnie je opowiada³, z wiêksz¹wyobraŸni¹ i polotem.Unikniesz w ten sposób czegoœ, co tak mêczy u wszystkichmiernych opowiadaczy kawa³Ã³w (i ich samych) - nudy.ROLE TEATRALNE I WIERSZETo zadanie pamiêciowe bywa dla wielu ludzi niekiedy najtrudniejsze.Borykaj¹siê z nim i uczniowie, i studenci, i aktorzy zawodowi, i amatorzy.Najczêœciejzalecana i stosowana metoda polega na wielokrotnym czytaniu: najpierw jednalinijki, kiedy umiesz j¹ ju¿ na pamiêæ, czytasz nastêpn¹, kiedy i j¹zapamiêtasz, ³¹czysz te dwie razem, zapamiêtujesz obie i tak dalej a¿ “domd³oœci”, dopóki nie zapomnisz, jaki by³ pocz¹tek…System oparty o techniki pamiêciowe i u¿ywany z powodzeniem przez wielkichaktorów i aktorki, jest zupe³nie odwrotny: polega na szybkim, kilkakrotnymzczytaniu tekstu od 5 do 10 razy z pe³nym rozumieniem w ci¹gu pierwszych 4dni(patrz Speed (and Range) Reading) [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • luska.pev.pl
  •