[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Przeprowadzone badania pozwol¹ na zbadanie mo¿liwoœci i efektywnoœcizastosowania terapii muzyk¹ oraz terapii tañcem w pracy z dzieæmi.Pomog¹ wpoznaniu pozytywnego wp³ywu muzyki i tañca na rozwój dziecka, kszta³towanie siêjego osobowoœci, psychiki, fizycznoœci.Dodatkowo uka¿¹ jak ekspresja ruchowaprzy muzyce oddzia³uje na nastrój, samopoczucie dziecka, uczy okreœlonych ipo¿¹danych wzorów zachowañ, relacji wspó³pracy grupowej.Uzyskane wiadomoœcipotwierdz¹ zasadnoœæ stosowania muzyki i tañca w lecznictwie, terapii, a tak¿ew wychowaniu i edukacji.2.Problem badawczy g³Ã³wny i problemy szczegó³owePodstawowym warunkiem podejmowania wszelkich badañ naukowych jest uœwiadomieniesobie przez osobê badaj¹c¹, w sposób mo¿liwie precyzyjny celu i zakresuplanowanych przedsiêwziêæ badawczych [98 Por.M.£obocki, Wprowadzenie dometodologii badañ pedagogicznych, Oficyna Wyd.„Impuls", Kraków 1999, s.103.].W zwi¹zku z tym, kiedy zostanie okreœlony przedmiot badañ, ustalone ju¿ bêd¹cele, nastêpnie nale¿y sformu³owaæ problem badawczy.W literaturze metodologicznej mo¿na odnaleŸæ ró¿norodne definicje problemubadawczego, jednak¿e s¹ one zbli¿one w treœci.Z regu³y w pedagogice przezproblem badawczy rozumie siê pytanie, na które mo¿na uzyskaæ odpowiedŸprzeprowadzaj¹c badania naukowe [99 Por.K.¯egna³ek, Metodologia badañ., dz.cyt., s.59.], wiêc poprzez w³asny wysi³ek, a nie w oczekiwaniu na uzyskaniegotowej odpowiedzi.M.£obocki pisze, ¿e „na ogó³ jest nim takie pytanie, którew miarê precyzyjnie okreœla cel zamierzonych badañ i jednoczeœnie ujawnia brakiw dotychczasowej wiedzy na interesuj¹cy nas temat" [100 M.£obocki, Metody itechniki., dz.cyt., s.21.].Problem badawczy jest zwykle uszczegó³owieniemcelu badañ, poniewa¿ umo¿liwia dok³adniejsze poznanie tego, co ma zostaæzbadane [101 Por.Tam¿e.].Dlatego te¿ jest on uwa¿any za najwa¿niejszy etapbadania naukowego.Z kolei J.Gnitecki pisze, ¿e „problem badawczy definiuje siê zazwyczaj jakozespó³ pytañ, na które odpowiedzi ma dostarczyæ badanie empiryczne.Mog¹ to byæpytania rozstrzygniêcia, zaczynaj¹ce siê od partyku³y „czy.", na które s¹zwykle alternatywne odpowiedzi typu: „tak" lub „nie" oraz pytania dope³nieniazawieraj¹ce pytajnik: „jaki.", „kiedy.", „w jakich warunkach.", „w jakimstopniu." itp., na które mo¿na udzieliæ wielu odpowiedzi" [102 J.Gnitecki,Wstêp do ogólnej metodologii badañ., dz.cyt., s.319.].Autorzy zaznaczaj¹, ¿e formu³owanie problemów badawczych z pozoru stanowiprosty zabieg werbalny, który opiera siê na dok³adnym rozbiciu tematu napytania, problemy.Jednak¿e zabieg ten musi byæ zgodny z pewnymi kryteriami, amianowicie: sformu³owane problemy musz¹ wyczerpywaæ zakres naszej niewiedzy,zawarty w temacie badañ, po drugie musz¹ byæ zawarte zale¿noœci pomiêdzywszystkimi zmiennymi oraz po trzecie problem badawczy musi byæ rozstrzygalnyempirycznie oraz posiadaæ wartoœæ praktyczn¹ [103 Por.T.Pilch, T.Bauman,Zasady badañ pedagogicznych., dz.cyt., s.44.].W odniesieniu do celów niniejszej pracy sformu³owano nastêpuj¹cy g³Ã³wny problembadawczy: Jak¹ rolê odgrywa muzykoterapia i choreoterapia w pracy z dzieæmi naprzyk³adzie autorskich zajêæ baletowych pani Marioli Ptak?Rozstrzygniêcie tego problemu mo¿e odbyæ siê na drodze uzyskania odpowiedzi napytania szczegó³owe, które zosta³y nastêpuj¹co sformu³owane:Jakie w³aœciwoœci lecznicze i terapeutyczne posiada muzyka i taniecwykorzystywana w dzia³aniach o charakterze muzykoterapeutycznym ichoreoterapeutycznym?Jaki jest wp³yw muzyki i tañca na rozwój dziecka w sferze emocjonalno -spo³ecznej, psychicznej i fizycznej?W jaki sposób muzyka i taniec s¹ pomocne w uzewnêtrznianiu indywidualnoœci,temperamentu, dominuj¹cych cech osobowoœci dziecka?Jakie jest znaczenie muzyki i tañca w wychowaniu dziecka?Czy muzyka i taniec maj¹ znaczenie w edukacji?Czy istnieje zale¿noœæ pomiêdzy charakterem muzyki a sposobem poruszania siêdziecka?Jaki wp³yw na dziecko ma wykorzystanie na zajêciach opowieœci baletowych?3 [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • luska.pev.pl
  •