[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Ogieñ strawi³ wówczas osiemdziesi¹t siedem koœcio³Ã³w parafialnych,czterdzieœci cztery domy ró¿nych organizacji i stowarzyszeñ, nie mówi¹c ju¿o ponad trzynastu tysi¹cach prywatnych domów.Ofiar¹ po¿aru pad³y naj-wspanialsze budowle siedemnastowiecznego Londynu - wœród nich wspania-³y gmach Gie³dy Królewskiej, wzniesiony przez sir Thomasa Greshama.Niewykluczone, ¿e wœród tych zniszczonych budowli znajdowa³a siê równie¿œwi¹tynia przyozdobiona pos¹giem Najœwiêtszej Marii Panny - jakich by³owiele w "reformowanych" koœcio³ach angielskich.Na razie zatem problem starej damy pozostaje otwarty, a tym samym nadalniejasny bêdzie sens czwartej linijki (De mesme secte plusieurs seront occis).Niemniej, jak postaramy siê pokazaæ, zale¿noœæ miêdzy tymi dwoma wersamimo¿na odwróciæ.Wydaje siê bowiem, ¿e uwa¿na analiza ostatniego wersustwarza szansê zidentyfikowania upad³ej damy.Zastanówmy siê zatem, cokryje siê pod wyra¿eniem mesme secte (ta sama sekta)? Przypuszczenie, ¿eNostradamus odnosi³ to okreœlenie do protestantów, którzy w szesnastowie-cznej katolickiej Francji uwa¿ani byli za niebezpiecznych, godnych pogardyheretyków, jest uzasadnione.W czasie wielkiego po¿aru Londynu œmieræponios³o szeœæ osób; trudno zatem mówiæ o wspomnianych w proroctwieplusieurs.W wieku XVI - a w szczególnoœci w jêzyku Nostradamusa - wyraz sectemóg³ byæ czytany jako secteur, "sektor", "okrêg".W ten sposób otwieraj¹ siênowe mo¿liwoœci interpretacji interesuj¹cego nas wersu: w tym samym okrê-gu wielu bêdzie zabitych.W takim ujêciu ewentualne religijne konotacjestarej damy staj¹ siê nieistotne: kim lub czymkolwiek ona by³a, na tym samymobszarze zginie wielu ludzi.Nie jesteœmy przekonani co do s³usznoœci powy-¿szej interpretacji, niemniej okazuje siê, ¿e omawiany czterowiersz zawieraznacznie wiêcej zagadek, ni¿ komentatorzy zwykli zazwyczaj przyjmowaæ.Wszystko, co mo¿emy na razie powiedzieæ, sprowadza siê do stwierdzenia,¿e w przepowiedni mowa jest o po¿arze, który dotknie Londyn, prawdopo-dobnie w 1666 roku.Spróbujmy jednak spojrzeæ na ten czterowiersz z innego jeszcze punktuwidzenia.Za³Ã³¿my, ¿e wspomniany przez Nostradamusa upadek starej damyi œmieræ cz³onków tej samej sekty nie s¹ zwi¹zane z po¿arem.Jak pamiêtamy,pierwsza linijka czterowiersza brzmi: le sang du juste a Londres fera faute.Wyra¿enie fera faute ma wiele znaczeñ.Faute znaczy brak, ale równie¿ b³¹d,pomy³ka.Jako czasownik nieprzechodni mo¿e zatem zostaæ u¿yty w znacze-niu "iœæ Ÿle", "byæ wprowadzonym w b³¹d".Jak widaæ, wers ten nie jest ³atwoprzet³umaczyæ, nawet jeœli jego ogólny sens jest stosunkowo jasny.Wspomi-naliœmy ju¿, ¿e niektórzy komentatorzy ³¹czyli ten wers z egzekucj¹ królaAnglii Karola I w 1649 roku, podczas której przelano krew "sprawiedliwegokróla".Powy¿sz¹ hipotezê wydawa³ siê wspieraæ fakt, i¿ w istocie Nostrada-mus wspomina o egzekucji Karola w co najmniej dwóch innych czterowier-szach~.Jednak¿e naszym zdaniem okreœlenie Karola I jako sprawiedliwegobudzi powa¿ne w¹tpliwoœci: król by³ z pewnoœci¹ dzielnym cz³owiekiem, niepozbawionym licznych zalet, ale nie grzeszy³ poczuciem sprawiedliwoœci aninie szanowa³ prawa.W czasie jego jedenastoletnich rz¹dów stale dochodzi³odo ³amania prawa i zasad swobód obywatelskich.Musimy jednak pamiêtaæ, ¿e Nostradamus by³ zagorza³ym rojalist¹.W swoich czterowierszach parokrotnie wspomina o œmierci Karola I, co su-geruje, i¿ uwa¿a³ egzekucjê króla - sprawuj¹cego rz¹dy, w jego przekonaniu,na mocy Boskiego nadania - za akt bezbo¿ny i godny najwiêkszego potêpie-nia.Jednak¿e z jego tekstu w ¿adnej mierze nie wynika, aby miêdzy wyda-rzeniami z 1649 roku a wielkim po¿arem z 1666 roku istnia³ jakiœ zwi¹zek.W celu zrozumienia istoty przepowiedni Nostradamusa musimy zatem powró-ciæ do jego tekstu.W roku, w którym Nostradamus opublikowa³ pierwsz¹ czêœæ swoich pro-roctw, w Londynie rozpoczê³y siê przeœladowania katolików.28 styczniaw koœciele St Mary Overies odby³ siê pierwszy z licznych procesów herety-ków.Zapewne jest to dzie³o przypadku, niemniej warto zaznaczyæ, i¿ sylwetêtego koœcio³a widaæ na zdobi¹cym tytu³ow¹ stronê amsterdamskiego wydaniaPropheties z 1668 roku sztychu, który przedstawia po¿ar Londynu.S¹d obradowa³ w starej kaplicy Matki Boskiej.Oskar¿eni - podobnie jak s¹dzeni w innych procesach - zostali skazani naœmieræ przez spalenie na stosie.W przekonaniu katolickiego œwiata - a z pewnoœci¹ równie¿ Nostradamu-sa - skazani w londyñskim procesie byli niewinni, a zas¹dzony wyrok sta-nowi³ jawn¹ niesprawiedliwoœæ.W ten sposób dochodzimy do w³aœciwegosensu pierwszej linijki omawianego czterowiersza: Le sang du juste a Londresfera faute mo¿na t³umaczyæ jako - "Krew sprawiedliwego bêdzie pomy³k¹w Londynie".Stosy, na których ginêli mêczeñsk¹ œmierci¹ katolicy, p³onê³y w Angliiprzez wiele lat.Naoczny œwiadek tych wydarzeñ zanotowa³ w swoim dzien-niku pod dat¹ 27 czerwca 1556 roku, ¿e jedenastu mê¿czyzn i dwie kobietyprzywi¹zano do czterech s³upów i spalono ¿ywcem na oczach dwudziestoty-siêcznego t³umu.Zapewne do podobnych wydarzeñ mo¿na te¿ odnieœæ s³owapierwszej i ostatniej linijki czterowiersza Nostradamusa: "Krew sprawiedli-wego bêdzie pomy³k¹ w Londynie.Wielu z tej samej sekty zostanie zabi-tych".W tym ujêciu znaczenie wyra¿eñ juste i secte jest jasne.Mo¿liwa stajesiê równie¿ identyfikacja starej damy.Star¹ dam¹ jest bez w¹tpienia koœció³ St Mary Overies*.Wed³ug legendyufundowany w XII wieku przez Mariê, córkê przewoŸnika, przetrwa³ repre-sje Henryka VIII i pe³ni³ funkcje koœcio³a parafialnego.W wieku XIX zosta³podniesiony do godnoœci koœcio³a katedralnego dla diecezji Southwark.Na* Ofers, wczesna forma Overies, znaczy "na brzegu" lub "na dalekim brzegu".Okreœlenieto wskazuje na miejsce po³o¿enia koœcio³a na brzegu Tamizy.Na najstarszychpieczêciachkoœció³ nosi nazwê Sancta Maria de Suthewercha [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • luska.pev.pl
  •