[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Obyæ zaœ siê nie mo¿na, gdy fotografuje siê naniskoczu³ym filmie lub w niedostatecznie mocnym œwietle.“Z rêki” fotografujê b¹dŸ aparatem z teleobiektywem, bez dodatkowych urz¹dzeñu³atwiaj¹cych trzymanie tego zespo³u - ale wówczas nie stosujê d³u¿szych czasównaœwietlania ni¿ 1/500 sek, albo fotografujê przykrêcaj¹c teleobiektyw zaparatem do kolby, która pozwala mi ryzykowaæ naœwietlanie z czasem 1/250 sek,a wyj¹tkowo nawet z czasem 1/125 sek, choæ iloœæ zdjêæ nieostrych w wynikuporuszenia jest przy tak d³ugim czasie naœwietlania spora i fotografujê takjedynie wówczas, gdy po prostu nie mam innej mo¿liwoœci.Przy migawce 1/125 sek mo¿na wykonaæ obiektywem 500 mm zdjêcie o jakoœci“nadaje siê do druku” nawet bez kolby, ale trzeba siê wewnêtrznie uspokoiæ i namoment samego naciœniêcia spustu skoncentrowaæ.Najlepiej jednak fotografowaæ zczasem otwarcia migawki 1/1000 sek i jeszcze krótszym - 1/2000 sek; dopieroprzy tak szybkich migawkach widaæ, ¿e pó³metrowy obiektyw lustrzany dajenaprawdê dobrej jakoœci, ostre obrazy.Nastawianie ostroœci nie jest ³atwe.Nie ma z tym wiêkszego k³opotu, gdy obiektnie porusza siê, ma siê wówczas dostatecznie du¿o czasu, aby po d³ugimdecydowaniu siê wybraæ wreszcie taki moment, w którym jest siê przekonanym, ¿eostrzej nie bêdzie - na zdjêciu oka¿e siê póŸniej, ¿e jest wszystko bardzodobrze.Gorzej, gdy obiekt fotografowany jest w ruchu - trudno siê wtedyzdecydowaæ na naciœniêcie spustu migawki.Stosunkowo ciemny obraz na matówce -na której widaæ wówczas ziarno (co przeszkadza), na której mikrorastryciemniej¹ (co przeszkadza), na której kliny optyczne ciemniej¹ (co te¿przeszkadza) - i stosunkowo mniejszy kontrast obrazu na matówce powoduj¹, ¿ewydaje siê i¿ jeszcze nie ten moment, aby nacisn¹æ spust i nie naciska siê go,a fotografowany obiekt nie czeka, lecz ucieka i nie wykonuje siê zdjêcia.Kiedyœ tak “fotografowa³em” ptaki w rezerwacie.Wodzi³em za nimi aparatem,mija³y nie tylko minuty, a ci¹gle nie naciska³em spustu, bo nie by³emprzekonany, ¿e nastawi³em ostroœæ.Wreszcie zmusi³em siê do naciskania i potemokaza³o siê, ¿e nie by³o wcale Ÿle, zdjêcia byty ostre, choæ oczywiœcie niewszystkie.Obiektyw MTO-1000A jest zbyt ciê¿ki i zbyt du¿y, aby mo¿na by to fotografowaænim inaczej ni¿ na statywie, statyw zreszt¹ te¿ musi byæ mocny i sztywny,poniewa¿ obiektyw razem z aparatem wa¿¹ ³¹cznie ponad 4 kg, a k¹t widzenia 2°30sek jest naprawdê niewielki.Ksiê¿yc fotografowany tym obiektywem ma 11 mm naklatce o wymiarach 24x36 mm.Lekkie drgania i ca³y obraz wrêcz skacze, a takiedrgania mo¿e spowodowaæ przeje¿d¿aj¹cy ulic¹ samochód ciê¿arowy, tramwaj lubktoœ, kto przechodzi szybkim, energicznym krokiem obok statywu; wiatr te¿potrafi uniemo¿liwiæ fotografowanie tak d³ugim teleobiektywem.Dysponuj¹c dobrym statywem, przy fotografowaniu w takich warunkach, ¿e niegro¿¹ podmuchy wiatru, potr¹cenie aparatu itd., mo¿na obiektywem o ogniskowej 1m, czy 1,1 m jak w przypadku MTO-1000A, fotografowaæ z czasem otwarcia migawki1/250 sek; jeœli te warunki nie s¹ zachowane, lepiej trzymaæ siê jak pazuramikrótszych czasów naœwietlania.Im migawka szybciej chodzi, tym zdjêcia s¹ostrzejsze! Osobiœcie staram siê o to, aby przy fotografowaniu obiektywemMTO-1000A nie u¿ywaæ migawki d³u¿szej ni¿ 1/500 sek.Aby przy d³u¿szych czasach naœwietlania zdjêcia wykonywane tak d³ugimiobiektywami by³y zawsze ostre, statyw musi byæ sztywny, aparat z obiektywemsztywno przymocowany do statywu i sam aparat musi mieæ mo¿liwoœæ podnoszenialustra przed zwolnieniem migawki.Takie urz¹dzenie maj¹ niestety tylkonajlepsze i najdro¿sze aparaty: Nikon F2, Nikon F3, Canon F-1 oraz Pentax LX.Po podniesieniu lustra i odczekaniu, a¿ ca³oœæ przestanie drgaæ, zwalnia siêmigawkê, która nie powoduje drgañ zagra¿aj¹cych ostroœci [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • luska.pev.pl
  •