[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Nie mog¹ wejœæ do raju,poniewa¿ nie zazna³y cierpienia.Widmo z³ego Pana - ponosi konsekwencje grzechu ciê¿kiego.By³ okrutny dlapoddanych, teraz jest szarpany przez ptactwo - dusze tych, którzy zmarli przezniego bez spowiedzi.Nie doœwiadczy mi³osierdzia.Zosia pope³ni³a grzech poœredni.Nie zazna³a ludzkoœci istnienia - drwi³a zkochanka.Za nieobdarzenie nikogo mi³oœci¹ zawieszona jest pomiêdzy niebem zziemi¹.Duch kochanka - nie s³ucha zaklêæ Guœlarza, jest duchem powrotnikiem.Otwieranawi¹zanie do czêœci IV.Mi³oœæ romantyczna w œwietle interpretacji IV czêœci "Dziadów" AdamaMickiewiczaKompozycja : zachowana zasada trzech jednoœci, akcja trwa trzy godzinyodmierzane przez gasn¹ce œwiece w noc zaduszek.Mamy godziny mi³oœci, rozpaczyi przestrogi.Akcja dzieje siê na plebanii, gdzie pojawia siê pustelnik,Gustaw, dawny uczeñ ksiêdza.Opowiada o swym cierpieniu - jego ukochanapoœlubi³a innego, bogatszego.Monologi bohatera maj¹ kszta³t silnie liryczny.Dialogi z ksiêdzem maj¹ charakter sporu, ksi¹dz sk³onny jest uznaæ bohatera zaszaleñca.Kulminacyjnym momentem akcji jest przebicie siê Gustawa sztyletem,wyg³aszaj¹c obronê dziadów.Ksi¹dz jest obroñc¹ œwiatopogl¹du oœwieceniowego,Gustaw romantycznego.Gustaw przypomina Wertera.Jest wra¿liwy, inteligentny.Jego osobowoœæ kszta³tuje lektura.Ca³e jego ¿ycie nacechowane jest cierpieniemz poczucia braku sensu istnienia.Sens ten odnajduje w koñcu w mi³oœci.Tenstan rzeczy wyzwala swoiste motywy mi³osne : gniew i zemstê.Bohater stwierdza,i¿ jego samobójstwo bêdzie kar¹ dla kobiety.Zabija siê z ¿alu i ¿¹dzy zemstyna kochance (ma ja gryŸæ sumienie).Mi³oœæ widziana jest jako powinowactwoduchowe kochanków.Jeszcze przed narodzeniem s¹ sobie przeznaczeni.Mi³oœæGustawa ma charakter erotyczny.Kocha kobietê jako realizacjê swych d¹¿eñ¿yciowych.Jego samobójstwo mo¿na uznaæ za wyraz samobójstwa duchowego.Adam Mickiewicz "Sonety krymskie"Sonet - kunsztowna forma stroficzna sk³adaj¹ca siê z 14 wersów u³o¿onych w dwiezwrotki 4 wersowe i 2 zwrotki 3 wersowe (tercyny).Wyró¿niamy dwa rodzajesonetów - w³oski zakoñczony tercyn¹ o uk³adzie rymów aba i sonet francuskizakoñczony dystychem o rymach aa."Sonety krymskie" to arcydzie³o polskiejliteratury, przet³umaczono je na 21 jêzyków.Stanowi¹ cykl 18 utworównapisanych w latach 1825-1826 pod wp³ywem krymskiej wycieczki latem i jesieni¹1825 roku.Wydane w Moskwie w 1826 roku wraz z sonetami odeskimi."Sonetyodeskie" to cykl utworów mi³osnych, w których autor bawi siê tradycyjnymtematem literackim.Mi³oœæ potraktowana jest jako postaæ gry salonowej.Tencykl utworów zamyka sonet 22 pt."Eskuza" - s³owo to pochodzi z jêzykafrancuskiego i oznacza usprawiedliwianie siê.Autor stara siê usprawiedliwiæ,¿e w swej twórczoœci siêga³ po tematy b³ahe, nieheroiczne.Zamyka utwórsentencj¹ "Taki wieszcz jaki s³uchacz"."Stepy akermañskie"Pierwsza zwrotka jest rozbudowan¹ metafor¹ porównawcz¹ - autor podró¿ przezstepy porównuje do ¿eglugi.Podmiotem literackim jest podró¿ny.Zwrotka taprzedstawia piêkno stepu.W drugiej odnajdujemy monolog udramatyzowany -ko³ysanie traw stepowych budzi u podró¿uj¹cego obawê, nostalgiê.Przedmiotowego niepokoju poznajemy w dwóch kolejnych zwrotkach.Skrzypienie na stepiekojarzy siê mu z ¿urawiami studniowymi - podmiot liryczny wspomina ojczystestrony.Próbuje us³yszeæ g³os ze swego kraju ojczystego, lecz starania te s¹daremne - "JedŸmy, nikt nie wo³a".Sonet pi¹tyPodmiotem literackim jest tu nowy typ bohatera pod postaci¹ Pielgrzyma.Poddanyon jest dzia³aniu natury, jej ¿ywio³Ã³w.Przyt³acza ona Pielgrzyma swym ogromem,potêg¹ i piêknem.Jest on postaci¹ romantyczn¹, nêc¹ go nie tylko objawywielkoœci i piêkna natury, lecz tak¿e jej tajemniczoœæ.Sonet ten jest ujêty wformie dialogu pomiêdzy Mirz¹ i Pielgrzymem, co jest nowoœci¹ w stosunku dotradycji sonetowej."Burza"Opis ¿ywio³u morskiego.W pierwszej zwrotce autor opisuje za pomoc¹ krótkichwypowiedzi oraz wyliczeñ czynnoœci dramatyczn¹ walkê marynarzy z ¿ywio³em.Opisnacechowany jest groz¹ i dramatyzmem.W drugiej zwrotce spienione fale morskieporównuje do geniusza œmierci atakuj¹cego fortecê.Trzecia i czwarta zwrotka toprzedstawienie reakcji ludzkich w sytuacji ostatecznego zagro¿enia ¿ycia - lêk,modlitwa, rozpacz.Na tym tle wyró¿nia siê jeden podró¿ny - zachowuje ca³kowit¹obojêtnoœæ, to ¿ycie jest mu obojêtne.Zdesperowanym cz³owiekiem jest zapewnePielgrzym."Widok gór ze stepów Koz³owa"Autor zastosowa³ ciekaw¹ konstrukcjê œwiata przedstawionego - ukazany jestprzez dwa podmioty liryczne - Pielgrzyma i Mirzê.Obaj spogl¹daj¹ naCzatyrdach.Autor obrazuje ró¿ne reakcje cz³owieka w obliczu piêkna góry.Natle mentalnoœci Europejczyka ukazuje mentalnoœæ cz³owieka wschodu.Pielgrzymspogl¹da na górê ze zdumieniem, lêkiem.Mirza natomiast patrzy na ni¹ jakzdobywca.Zamykaj¹ca utwór "Aa!" to zdumienie Pielgrzyma odwag¹ Mirzy."Ruiny zamku w Ba³ak³awie"Autor opisa³ ruiny zamku w Ba³ak³awie.Zbudowany on zosta³ przez Greków, azburzony przez pogan.Ruiny zamku to œwiadectwo przemijalnoœci ludzkiejhistorii, kultury i cywilizacji.Na tym tle wiekuistym œwiadkiem ludzkiejhistorii jest natura - nieprzemijaj¹ca, trwa³y znak wielkoœci Boga."Pielgrzym"Pielgrzym wyra¿a swój zachwyt wobec wielkoœci i piêkna przyrody krymskiej Niewyzwala go to jednak z têsknoty za ojczyzn¹.Nad uroki krymskiej przyrodyprzek³ada lasy i trzêsawiska Litwy - wszystko to drogie mu i bliskie.Tradycyjn¹ tematyk¹ sonetów jest poezja mi³osna.Mickiewicz natomiast ukaza³ wnich panoramê krainy.W cyklu 18 utworów zastosowa³ kompozycjê nawi¹zuj¹c¹ dopoematu podró¿niczego.Podmiot liryczny - poeta, ukazuje bogactwo œwiataorientalnego poprzez indywidualne spojrzenie na œwiat Pielgrzyma - turysty orazcz³owieka wschodu.W niektórych sonetach podmiot liryczny jest ukryty wstrukturze utworu, w innych jest nim Pielgrzym, maj¹cy wyraŸne rysy autorskie,w jeszcze innych jest nim Mirza.Istotnym motywem jest motyw pielgrzymki -archetypem literackim takiej wêdrówki jest wêdrówka do Ziemi Obiecanej.Romantyczny bohater wêdruje do ojczyzny.W sonetach ukaza³ poeta rozdarciewewnêtrzne Pielgrzyma miêdzy zachwytem nad Krymem a têsknot¹ za ojczyzn¹.Orientalizm w sonetach.Romantyków europejskich fascynowa³o wszystko co egzotyczne.Orientalizm wsonetach przejawia siê w tematyce - autor opisuje krainê egzotyczn¹, wprowadzawschodnie s³ownictwo, ukazuje elementy wschodniej religijnoœci i kultury.Starasiê tak¿e przedstawiæ mentalnoœæ cz³owieka wschodu, konstruuje niektóre tropystylistyczne na wzór stylu orientalnego.Adam Mickiewicz "Konrad Wallenrod""Macie bowiem wiedzieæ, ¿e dwa s¹ sposoby walczenia.Trzeba byæ lisem i lwem"Nicolo di Bernardo dei Macchiavelli¯y³ w latach 1469 - 1527, napisa³ "Ksi¹¿e".Jest to zbiór refleksji na tematsposobów prowadzenia polityki.Uwa¿a³, ¿e miar¹ polityki jest jej skutecznoœæ -"Cel uœwiêca œrodki".Za pomoc¹ tego motta autor zilustrowa³ sytuacjê moraln¹ g³Ã³wnego bohatera, atak¿e zawar³ aluzjê do polskich spiskowców z terenu Królestwa Kongresowego [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • luska.pev.pl
  •