[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Dostworzenia ramek służy polecenie , które przyjmuje następujšceparametry:[]Ogólna struktura dokumentu z ramkami jest następujšca:Tytuł stronyTreć nagłówkaTreć dokumentu dla przeglšdarek obsługujšcych ramkiTreć dokumentu dla przeglšdarek nieobsługujšcych ramekZnacznik służy do definiowania zachowania i zawartoci każdej z ramek.Możliwe jest użycie następujšcych parametrów:SRC = nazwa.html definiuje dokument HTML, który znajdzie się w ramce;SCROLLING = wartoć podaje, czy ramka ma mieć możliwoć przesuwaniazawartoci, o ile nie mieci się ona w oknie.Możliwe parametry to: YES ramkabędzie miała suwak do przewijania zawartoci, NO nie będzie suwaka, AUTO suwaki pojawiš się, jeżeli dokument nie będzie miecił się w ramce;NORESIZE podanie tego parametru uniemożliwi zmianę wielkoci ramki.Domylnieużytkownik może dowolnie manipulować wielkociš ramki przesuwajšc jej brzegiprzy pomocy myszy,MARGINHEIGHT = n okrela odległoć zawartoci ramki od górnego i dolnegobrzegu (wartoć n podawana w pikselach);MARGINWIDTH = n okrela odległoć zawartoci ramki od lewego i prawego brzegu(wartoć n podawana w pikselach);NAME to nazwa, która identyfikuje dana ramkę, dzięki czemu możemy się doniejw prosty sposób odwoływać.Te wiadomoci powinny w zupełnoci wystarczyć do wykonania kolejnego ćwiczenia.Ćwiczenie 6.6.Utwórz dokument z ramkami.W ramce pierwszej umieć przyciski umożliwiajšcezmianę koloru tła w ramce drugiej.Rysunek 6.4.Skrypt ilustrujšcy manipulację ramkami w dokumenciePlik index.htmlPrzykład użycia ramekTwoja przeglšdarka nie obsługuje ramek!Plik ramka1.htmlRamka1function zmienKolor (kolor){parent.ramka2.document.bgColor = kolor;}Kliknij na przycisk, aby zmienić kolor w drugiej ramcePlik Ramka2.htmlRamka1Tutaj będš się zmieniać koloryWszystkie konstrukcje programowe użyte w powyższym ćwiczeniu były już omawiane,więc nie trzeba ich chyba dodatkowo wyjaniać.Uwagę zwraca tylko sposóbodwołania się do właciwoci gbColor w drugiej ramce.Otóż gdyby napisaćwindow.ramka2.document.bgColor, powstałby oczywicie błšd, jako że windowodnosi się do bieżšcego okna.Oknem bieżšcym jest natomiast ramka1, która nicnie wie o tym, że istnieje jeszcze ramka2.Należy więc odwołać się do rodzica(parent), który został stworzony przez index.html i wie zarówno o ramce1, jaki ramce2 (parent.ramka2.document.bgColor = kolor).Ciasteczka, czyli cookiesCookies sš to małe porcje informacji, które mogš być przesyłane międzyserwerema przeglšdarkš.Zwykle odbywa się to w następujšcy sposób.Przy pierwszympołšczeniu z danš stronš serwer wysyła ciasteczko z jakš informacjš doprzeglšdarki.Ta zapisuje je na dysku.Po ponownym połšczeniu z tš stronšprzeglšdarka odsyła zapamiętanš informację do serwera.Jest to sposób nastwierdzenie, czy użytkownik był już na naszej stronie, bšd też, jakieczynnoci na niej wykonywał.Cookie przesyłane jest w nagłówku HTTP w postacipola:Set-Cookie: nazwa_parametru = wartoć; expires = data; path = cieżka; domain=domena; secureInteresujš nas w tej chwili dwa pola: nazwa_parametru = wartoć oraz expires =data.Pierwsze z nich pozwala zapamiętać jakš informację, np.podane przezużytkownika jego imię w postaci imie = Jarek.Drugie okrela ważnoćciasteczka, tzn.datę, po której zostanie usunięte z systemu.Data ta musizostać podana w formacie GMT, np.Thu, 01 Jul 2002 12:00:00 GMT.Można do jejustalenia wykorzystać obiekt Date i udostępniane przez niego konwersje.Ćwiczenie 6.7.Przygotuj formularz, w którym użytkownik będzie mógł podać swoje dane, imię,nazwisko oraz informację o tym, czy posiada komputer (rysunek 6.5).Pokliknięciu przycisku Ustaw należy zapisać dane w trzech ciasteczkach.Przyponownym wczytaniu skryptu formularz powinien się wypełnić uprzedniozapamiętanymi danymi.Rysunek 6.5.Skrypt wysyłajšcydo przeglšdarki użytkownika cookiesimięnazwiskoCzy masz w domu komputer?TakNieFormularz jest tworzony w sposób standardowy dla języka HTML.Dla przyciskuustawiana jest obsługa zdarzenia kliknięcia na funkcję setCookie().W funkcjitej ustawiane sš zmienne okrelajšce datę wyganięcia ważnoci ciasteczka orazimię i nazwisko użytkownika.Dwie ostatnie dane pobierane sš z formularza.Jeli użytkownik nie wypełni formularza, sš im przypisywane puste cišgi znaków.Zmienna komputer przyjmie wartoć tak lub nie, w zależnoci od tego, które polewyboru zostało zaznaczone.Jeli żadne nie zostało zaznaczone, wartociš tejzmiennej będzie undefined.Dalej ustawiane sš trzy ciasteczka, co robimyprzypisujšc własnoci cookie obiektu document okrelone wczeniej cišgiznaków.Nieco bardziej skomplikowany jest sposób odczytu ciasteczek.Dokonujemy tegoprzy użyciu funkcji getCookie(), która jest wywoływana podczas ładowania stronyoraz funkcji pomocniczej checkCookie().Ponieważ getCookie() stosujewielokrotnie już używane przez nas konstrukcje, nie trzeba jej chyba bliżejwyjaniać.Problem może natomiast sprawić checkCookie().Jakie ona ma zadanie?Otóż we własnoci document.cookie znajdziemy wszystkie ciasteczka odnoszšce siędo danej strony w postaci cišgu znaków np.:zmienna1=brak;imie=Marek;zmienna3=154;nazwisko=Kowalski;komputer=takZ tego cišgu znaków musimy po pierwsze wycišgnšć interesujšce nas zmienne, a podrugie dostać się do ich wartoci.Nasza funkcja jako parametr otrzymujeszukany cišg znaków.Sprawdza, czy występuje on we własnoci document.cookieoraz zapamiętuje miejsce jego wystšpienia
[ Pobierz całość w formacie PDF ]