[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.PaletaColor Mixer pozwala na wybór mo­delu kolorów, który jest Ci najbli¿szy inajbardziej odpowiedni dla Twojego stylu pracy.Mikser kolorów (rysunek 2.21) oferuje trzy mo¿liwoœci wyboru kolorów:Rysunek 2.21.Kolor obrysu i wype³nienia mo¿esz zdefiniowaæza pomoc¹ próbek, spektrum kolorów lub suwaków znajduj¹cych siê w palecieColor Mixer* Stroke and Fill color wells — Próbki kolorów obrysu i wype³nienia.Kliknijpróbkê koloru, aby otworzyæ roz­wijany próbnik, a nastêpnie systemowy próbnikkolorów za pomoc¹ przy­cisku Palette.* Color ramp — Spektrum kolorów.Spektrum to prostok¹t z podgl¹dem kolorówwy­stê­pu­j¹­cych w danym modelu.Aby wybraæ jakiœ kolor, wystarczy klikn¹æ wwybra­nym miejscu spektrum.* Color components sliders — Suwaki sk³adowych koloru.Podobnie jak spektrumkolorów, suwaki sk³a­do­wych koloru zmieniaj¹ siê w zale¿noœci od wybranegomodelu.W czterech z piê­ciu modeli kolorów: RGB, Hexadecimal (Szesnastkowy),CMY i HSB wy­œwie­tlane s¹ trzy ró¿ne suwaki, zaœ w modelu Grayscale (Skalaszaroœci) tylko je­den – K (czarny).Podobnie jak w palecie narzêdziowej, w palecie Color Mixer tak¿e znajduje siêprzycisk Default Colors, s³u¿¹cy do przywracania standardowych kolorów obrysu iwype³nienia oraz przycisk Swap, wykorzystywany do zamieniania tych kolorów.Model kolorów mo­¿esz wybraæ z rozwijanego menu palety (tabela 2.12).Tabela 2.12.Polecenia rozwijanego menu palety Color MixerOpcjaOpisRGBWyœwietla w mikserze kolory z modelu RGB (Red – czerwony,Green – zielony i Blue – niebieski)Hexadecimal – SzesnastkowyWyœwietla w mikserze kolory z modelu RGB za pomoc¹ ich wartoœci szesnastkowych.Jest to metoda powszechnie wykorzystywana w HTML-uCMYWyœwietla w mikserze kolory z modelu CMY (Cyan – niebieskozielony, Magenta –purpurowy i Yellow – ¿Ã³³ty)HSBWyœwietla w mikserze kolory z modelu HSB (Hue – barwa,Saturation – nasycenie i Brightness – jasnoœæ)Grayscale – Skala szaroœciWyœwietla w mikserze kolory z 256-stopniowej skali szaroœciKa¿dy projektant musi doskonale znaæ mo¿liwoœci stosowania kolo­rów i czyhaj¹cena niego pu³apki.Wiêcej informacji o palecie Color Mixer znajdziesz wrozdziale 7.Paleta Tool OptionsWiêkszoœæ narzêdzi znajduj¹cych siê w palecie narzêdziowej Fireworks posiadado­dat­ko­we opcje, które mo¿na konfigurowaæ za pomoc¹ palety Tool Options.Istniej¹ dwa spo­soby na wyœwietlenie palety Tool Options z opcjami okreœlonegonarzêdzia:* Otwórz paletê klikaj¹c jej zak³adkê lub wybieraj¹c z menu polecenieWin­dowðTool Options, a nastêpnie wybierz narzêdzie z palety narzêdziowej.* Kliknij dwukrotnie narzêdzie w palecie narzêdziowej.Podobnie jak w przypadku palety Object, opcje dostêpne w palecie Tool Optionsuza­le¿­nio­ne s¹ od typu aktualnie zaznaczonego obiektu.Niektóre narzêdzia –na przyk³ad Eraser (Gumka) (rysunek 2.22) – posiadaj¹ wiele ró¿nych opcji.Kilka innych: Hand (R¹­czka), Zoom (Powiêkszenie), Line (Linia), Pen (Pióro),Ellipse (Elipsa), Brush (Pê­dzel) i narzêdzia internetowe nie maj¹ ¿adnychopcji.Ka¿de z narzêdzi Fireworks zo­sta­nie szczegó³owo opisane w podrozdzialepoœwiêconym kolejnym narzêdziom.Rysunek 2.22.Po dwukrotnym klikniêciu narzêdzia Eraser, w palecie Tool Options wyœwietlanychjest kilka jego opcjiPaleta Tool Options to jedyna paleta nieposiadaj¹ca w³asnego roz­wi­ja­negomenu.Paleta LayersWarstwy w plikach Fireworks umo¿liwiaj¹ tworzenie bardzo skomplikowanychgrafik, a tak¿e s¹ zgodne z warstwami zapisywanymi w plikach Photoshopa.Warstwy w Fireworks przypominaj¹ foldery zawieraj¹ce wiele obiektów, gdzieka¿dy obiekt posiada w³asny numer porz¹dkowy.Warstwy równie¿ maj¹ w³asnenumery porz¹dkowe i mog¹ byæ umieszczane nad lub pod innymi warstwami.Cowiêcej – ka¿da war­stwa mo¿e zostaæ ukryta, a to u³atwia edycjê skomplikowanychgrafik, lub za­blo­ko­wa­na, co chroni przed jej przypadkowymi zmianami.Warstwy mog¹ byæ dzielone przez wie­le ró¿nych klatek, umo¿liwiaj¹c tym samymdodawanie statycznych elementów do ka¿­dej z klatek animacji.Wszystkie obiekty internetowe, takie jak plastry i obszary aktywne, s¹przechowywane na warstwie internetowej (Web Layer), która mo¿e byæ ukrywana iblokowana.Istnieje mo¿­liwoœæ zmiany pozycji tej warstwy w stosie, ale jejusuniêcie nie wchodzi w grê.War­stwa internetowa jest zawsze wspó³u¿ytkowanaprzez wszystkie klatki pliku.„Centrum dowodzenia” warstwami znajduje siê w palecie Layers (rysunek 2.23).W liœ­cie warstw umieszczone s¹ nazwy wszystkich warstw, miniaturki ichzawartoœci oraz kolumny Expand/Collapse (Rozwiñ/Zwiñ), Show/Hide (Po­ka¿/Ukryj)i Lock/Unlock (Zablokuj/Odblokuj).Przyciski New/Duplicate Layer i DeleteSelection umo­¿­li­wiaj¹ odpowiednio tworzenie i usuwanie warstw.Przycisk AddMask (Dodaj maskê) dodaje maskê do wybranego obiektu lub warstwy.Przycisk NewBitmap Image (Nowy obrazek bitmapowy) tworzy pusty obiekt bitmapowy jako nowyobiekt na warstwie.Rysunek 2.23.Obiekty znajduj¹ce siê w warstwach mog¹ byæ ukrywane lub blokowaneza pomoc¹ jednego klikniêcia mysz¹ w palecie LayersPrzydatnym elementem œrodowiska zarz¹dzania warstwami w Fireworks jestrozwijane menu palety Layers, opisane w tabeli 2.13.Tabela 2.13.Polecenia rozwijanego menu palety LayersOpcjaOpisNew Image – Nowy obrazekTworzy nowy, pusty obiekt bitmapowyNew Layer – Nowa warstwaDodaje now¹ warstwê i umieszcza j¹ nad wszystkimi pozosta³ymi warstwamibie¿¹cego obrazkaDuplicate Layer – Duplikuj warstwêPodwaja bie¿¹c¹ warstwêShare this Layer – Wspó³u¿ytkowanie warstwyPozwala na wspó³u¿ytkowanie obiektów znajduj¹cych siê na warstwie przezwszystkie klatki dokumentuSingle Layer Editing – Edycja pojedynczej warstwyOgranicza mo¿liwoœæ edycji tylko do bie¿¹cej warstwyDelete Layer – Usuñ warstwêUsuwa bie¿¹c¹ warstwêHide All – Ukryj wszystkieUkrywa wszystkie warstwy dokumentuShow All – Poka¿ wszystkieWyœwietla wszystkie warstwy bie¿¹cego dokumentuLock All – Zablokuj wszystkieUniemo¿liwia edycjê wszystkich warstwUnlock All – Odblokuj wszystkiePrzywraca mo¿liwoœæ edycji uprzednio zablokowanych warstwAdd Mask – Dodaj maskêDodaje maskê do wybranego obiektuEdit Mask – Edytuj maskêUruchamia tryb edycji maski, w zwi¹zku z czym w oknie dokumentu mo¿e byæmodyfikowana maska aktualnie wybranego obiektuDisable Mask – Wy³¹cz maskêBlokuje maskê aktualnie wybranego obiektuDelete Mask – Usuñ maskêUsuwa maskê aktualnie wybranego obiektuThumbnail Options – Opcje miniaturOtwiera okno dialogowe Thumbnail Options, które umo¿liwia okreœlenie rozmiarówminiaturkiPaleta FramesPaleta Frames jest w Fireworks u¿ywana g³Ã³wnie do tworzenia elementówreaguj¹cych na zdarzenia myszy (tzw.rollovers) i animacji.W elementachreaguj¹cych na zdarzenia my­szy ka¿da klatka reprezentuje inny stan danegoelementu.Przy tworzeniu takich ele­men­tów mo¿na wykorzystaæ do czterechró¿nych klatek.By utworzyæ animowanegoGIF-a, ka¿da klatka Fireworks powinna reprezentowaæ jedn¹ klatkê animacji.Wani­ma­cjach mo¿na wykorzystywaæ dowolne iloœci klatek, choæ lepiej jestograniczyæ siê do mi­nimalnej liczby klatek, aby utrzymaæ niewielki rozmiarpliku [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • luska.pev.pl
  •