[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Zanim nagramy p³ytê, warto wspomnieæ o tym, ¿e ka¿d¹ œcie¿kê widoczn¹ w lewymoknie okreœlaj¹ osobne w³aœciwoœci.Aby je zmieniæ, wystarczy klikn¹æ w tytu³utwory prawym przyciskiem myszy i wybraæ opcjê o nazwie W³aœciwoœci.Rysunek 3.35.Okno w³aœciwoœci œcie¿ki — zak³adka W³aœciwoœci œcie¿kiPierwsza zak³adka pozwala nam na edycje CD-Textu przypisanego do konkretnegoutworu oraz odstêpu pomiêdzy poszczególnymi piosenkami.Dok³adne informacje otytule piosenki zosta³y automatycznie umieszczone przez Nero, po tym jakpobra³em je z internetowej bazy CDDB.Funkcja CD-Text pozwala dla ka¿dego utworu przypisaæ dowolny tekst (np.tytu³piosenki), jednak tylko niektóre nagrywarki potrafi¹ zapisaæ dodatkowe kody.Podobnie wygl¹da samo odtwarzanie takiej p³yty i tylko napêdy ze wsparciem dlaCD-Textu potrafi¹ odczytaæ te informacje.Oczywiœcie taka p³yta dzia³a naka¿dym sprzêcie poprawnie, ale bez odczytu tekstu.Rysunek 3.36.Okno w³aœciwoœci œcie¿ki — zak³adka Indeksy, granice podzia³yNastêpna zak³adka o nazwie Indeksy, granice, podzia³y pozwala dodaæ do utworuindeksy oraz wstawiæ znak podzia³ piosenki, dziêki czemu bêdziemy mogliprzeskoczyæ do po³owy d³u¿szego kawa³ka.WyobraŸmy sobie sytuacjê, gdynagraliœmy d³ugi miks wielu piosenek i chcemy na jego podstawie wykonaæ p³ytêaudio, ale jednoczeœnie pragniemy mieæ mo¿liwoœæ poruszania siê poposzczególnych czêœciach utworu bez jego dzielenia i w³aœnie wtedy musimyskorzystaæ z opcji widocznych na rysunku 3.36.Rysunek 3.37.Okno w³aœciwoœci œcie¿ki — zak³adka FiltryNero oferuje zestaw dziewiêciu filtrów, pozwalaj¹cych zmieniæ ró¿ne parametryplików audio.Poni¿ej zamieszam krótk¹ charakterystykê ka¿dego z nich.Normalizuj.Pozwala ustawiæ g³oœnoœæ plików na jednym poziomie.Szczególnieprzydatny, gdy nagrywamy sk³adankê, a pliki pochodz¹ z ró¿nych Ÿróde³ i maj¹inn¹ g³oœnoœæ.Filtr oferuje dwie metody pracy.Pierwsza z nich, RMS ustawiaœredni¹ g³oœnoœæ na ustalon¹ wartoœæ.Metoda Maksimum ustawia g³oœnoœæ dowartoœci, przy której unika siê obcinania.DeClik.Dziêki tej opcji mo¿emy usuwaæ szumy i trzaski z pliku, który chcemynagraæ na p³ytê.Opcja ta jest niezast¹piona, w czasie wykonywania kopiistarych p³yt winylowych na dysku CD.Redukcja „syczenia”.Filtr ten redukuje poziom syczenia, które czêsto wystêpujew plikach audio.Zwiêksz g³oœnoœæ.Za pomoc¹ tego filtru mo¿emy p³ynnie zwiêkszaæ g³oœnoœæutworu, tak jak to czêsto wystêpuje na p³ytach przygotowanych przezprofesjonalne studia nagrañ.Zmniejsz g³oœnoœæ.Zasada dzia³ania identyczna, jak w poprzednim filtrze, z t¹ró¿nic¹, ¿e w tym przypadku zmniejszamy g³oœnoœæ.Inaczej mówi¹c, mo¿emyp³ynnie wyciszyæ utwór.Poszerzenie stereo.Dzia³a tylko na plikach nagranych w trybie stereo, pozwalauwypukliæ lub zredukowaæ efekt stereo w plikach przeznaczonych do nagrania.Karaoke.Narzêdzie pozwalaj¹ce usun¹æ z utworu pewne dŸwiêki na zasadzieporównania obu kana³Ã³w stereo i usuwaniu identycznych fragmentów.Dziêki temuzostaje na p³ycie sama muzyka.Echo.Dziêki temu filtrowi mo¿emy nasz utwór wzbogaciæ o efekt echa.Korektor.Rozbudowany zestaw korektorów dostêpnych niemal w ka¿dej wie¿y.Ka¿dy z dostêpnych filtrów pozwala nam na dowolne regulowanie w³aœciwoœci orazdaje mo¿liwoœæ ods³uchu wyników naszej pracy, zanim ca³oœæ zostanie zapisana nap³ycie CD.Ciekawa sytuacja ma miejsce, gdy zaznaczymy dwa pliki i przejdziemy do ichw³aœciwoœci.Poni¿ej zamieszczam nieco zmienione okno w³aœciwoœci.Rysunek 3.38.Zmienione okno w³aœciwoœci dwóch œcie¿ek audioNa pierwszy rzut oka widzimy, ¿e nowe okno ma tylko dwie zak³adki, które niczymsiê nie ró¿ni¹, ale proszê spojrzeæ na zaznaczony fragment i porównaæ to okno zrysunkiem 3.35.Teraz widzimy, ¿e opcja ta by³a poprzednio nieaktywna.Rozmyœlnie wróci³em do tego miejsca, gdy¿ wykorzystanie funkcji Cross-fade dajeciekawe efekty na utworzonej p³ycie CD.Dok³adniej mówi¹c, mo¿emy spowodowaæ,¿e na p³ycie CD jeden utwór p³ynnie przechodzi w nastêpny.Moim zdaniem wartopo coœ takiego siêgn¹æ, tworz¹c sk³adankê na imprezê taneczn¹, na którejprzerwa pomiêdzy utworem nie zawsze jest wskazana J.Po skompletowaniu ca³ej p³yty oraz naniesienie niezbêdnych poprawek przywykorzystaniu filtrów czy te¿ efektu cross-fade mo¿emy zaj¹æ siê zapisem p³yty.W tym celu musimy klikn¹æ ikonê (Zapis CD) znajduj¹c¹ siê na pasku w górnejczêœci okna Nero.Nowo otwarte okno nie bêdzie dla nas zaskoczeniem, gdy¿ tow³aœnie od niego rozpoczynaliœmy tworzenie sk³adanki.Rysunek 3.39.Zapis na CD — zak³adka AudioCDZestaw opcji widoczny na rysunku 3.39 pozwala na ustawienie CD-Textu dla p³ytyCD.W tym przypadku powinniœmy umieœciæ tytu³ oraz wykonawcê.Dodatkowo mamymo¿liwoœæ opisania praw autorskich oraz producenta p³yty.Opcj¹ wart¹ omówienia bez w¹tpienia jest Obliczaj filtry audio w locie, dziêkiktórej mo¿emy wymusiæ zapis p³yty z zastosowanymi filtrami w trybie DAO.Zak³adka Opcje CDA pozwala na okreœlenia parametrów odczytu p³yty audio ipozwala na wybranie odpowiedniego napêdu oraz prêdkoœci jego pracy.Jako ¿e niebêdziemy z niej korzystaæ, nie zamieszczam jej zdjêcia i od razu przejdê doopcji zgrupowanych w zak³adce Zapis CD.Zapisz CD niczym nie ró¿ni siê od okna, jakie opisywa³em szczegó³owo przyzapisie p³yty z plikami komputerowymi, ale mimo to, postanowi³em jeszcze razpoœwiêciæ mu kilka s³Ã³w.Dok³adniej mówi¹c, zajmiemy siê tylko jedn¹ opcj¹pozwalaj¹c¹ na okreœlenie metody zapisu.Przypomnê, ¿e pole to pozwala nadokonanie wyboru pomiêdzy dwoma metodami; DAO — disk at once oraz TAO — trackat once.W przypadku p³yty audio wybrana metoda ma zasadnicze znaczenie dlatego, jak¹ p³ytê otrzymamy.Je¿eli zapragniemy nagraæ p³ytê koncertow¹, gdzienie ma wyraŸniej przerwy pomiêdzy poszczególnymi utworami, to bezwzglêdniepowinniœmy wybraæ zapis w trybie DAO, która nagra ca³¹ p³ytê za jednym razembez wy³¹czania lasera.Natomiast je¿eli nagrywamy sk³adankê z piosenkami,pomiêdzy którymi maj¹ byæ przerwy, mo¿emy u¿yæ metody TAO, która wy³¹cza laserpo nagraniu ka¿dej piosenki i wstawia krótk¹ przerwê [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • luska.pev.pl
  •