[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.miana kszta³tu mo¿e dotyczyæ nie tylko krzywych, ale tak¿e i dowolnych obiektów(oczywiœcie oprócz wstawionych map bitowych).Zmieniaæ mo¿emy prostok¹ty,elipsy, gwiazdy, tekst itp.    Prostok¹towi mo¿esz zaokr¹gliæ rogi, chwytaj¹c narzêdziem "Kszta³t" zadowolny z jego wierzcho³ków.Podobnie te¿ mo¿esz modyfikowaæ elipsêprzekszta³caj¹c j¹ w ³uk lub wycinek.Aby zdecydowaæ, czy chcesz otrzymaæ ³uk, czy te¿ wycinek, mo¿esz pos³u¿yæ siêprzyciskami na pasku narzêdzi pozwalaj¹cych prze³¹czaæ miêdzy tymi dwomaobiektami.Podczas przeci¹gania wêz³a mo¿esz przytrzymaæ klawisz Ctrl, abyzmieniæ k¹t ramion wycinka/³uku o 15 stopni.Dok³adny k¹t pocz¹tku i koñcaramion ustalisz na pasku w polach "K¹t pocz¹tkowy i koñcowy".Ostatni przycisks³u¿y do zamiany wartoœci k¹ta pocz¹tkowego z koñcowy i odwrotnie, dziêki czemuotrzymujemy jakby dope³nienie elipsy.Mo¿esz te¿ okreœliæ czy rysujesz ³uk, czyelipsê, ju¿ podczas przeci¹gania wêz³Ã³w.Mianowicie gdy puœcisz przycisk myszkiwewn¹trz elipsy utworzysz wycinek, a gdy puœcisz na zewn¹trz elipsy - ³uk.Analogicznie wypróbuj zmianê kszta³tu na gwieŸdzie i wieloboku (tam zmieniaj¹siê automatycznie wszystkie podobne wêz³y, analogicznie jak w prostok¹ciezmieniasz wszystkie naro¿niki jednoczeœnie).dybyœmy chcieli jednak dowolnie modyfikowaæ kszta³t obiektów, to poznane dot¹dmetody nie pozwoli³y by nam na to.Je¿eli chcemy np.zmieniæ wygl¹d tekstu takja na rysunku obok, to musimy go przekszta³ciæ na krzywe.Podobnie te¿ musimypost¹piæ z innymi obiektami.Pamiêtaj jednak, i¿ po przekszta³ceniu obiektów nakrzywe tracisz w³aœciwoœci przypisane niektórym z nich, np.po przekszta³ceniutekstu na krzywe nie bêdziesz mia³ mo¿liwoœci poprawienia b³êdów, dopisanialiter, itp., gdy¿ to ju¿ nie jest tekst tylko krzywa.O edycji krzywych pisa³emju¿ w poprzednim rozdziale "Zmiana kszta³tów krzywych", uwagi te odnosz¹ siê dodowolnego obiektu który tak¿e zostanie przekszta³cony w krzywe.Aby tegodokonaæ zaznacz dowolny obiekt i wybierz z górnego menu Rozmieszczenie |Przekszta³æ w krzywe.Mo¿esz te¿ skorzystaæ z kombinacji klawiszy Ctrl+Q.piszê teraz jak wykonaæ efekt polegaj¹cy na po³¹czeniu dwóch liter "T" i "P",tak aby uzyskaæ postaæ jak na rysunku z prawej strony ekranu.Zwróæ uwagê nakontur tych liter, który jednoznacznie podkreœla, i¿ obie litery stanowi¹ jedn¹ca³oœæ, a nie np., ¿e górna czêœæ po³¹czenia "TP" zosta³a stworzona przeznarysowanie ¿Ã³³tego kwadratu, a dolna przez narysowanie bia³ego i nakrycie nimczêœci litery "P", gdy¿ nie uzyskalibyœmy odpowiedniego przebiegu konturu.Krok 1.Napisz tekst sk³adaj¹cy siê z dwóch liter "TP".Wybierz niezbyt skomplikowan¹czcionkê, np.Times New Roman.Ustaw odpowiadaj¹cy Ci kolor wype³nienia ikonturu, zwiêksz gruboœæ konturu, tak aby by³ wyraŸnie widoczny;zaznacz wskaŸnikiem tekst i wybierz z górnego menu polecenie Rozmieszczenie |Przekszta³æ w krzywe; od tego momentu nie jest to ju¿ tekst lecz krzywa.Krok 2.Wybierz narzêdzie "Kszta³t" i zaznacz wêze³ tak jak na rysunku;wybierz przycisk "Roz³¹cz krzyw¹" na górnym pasku narzêdzi;przesuñ dolny wêze³ (przytrzymuj¹c klawisz Ctrl, aby zachowaæ to samo po³o¿eniew pionie) w dó³, tak aby znalaz³ siê on na wysokoœci dolnej czêœci wewnêtrznegobrzuszka litery "P".Krok 3.wska¿ wêze³ literki "T" (tak jak zaznaczony na rysunku) i wybierz przycisk"Roz³¹cz krzyw¹", a nastêpnie przycisk "Usuñ wêz³y" (lub wciœnij klawiszDelete); zniknie pionowa krawêdŸ literki "T";tak samo jak z wêz³em literki "T" post¹p z zaznaczonym wêz³em literki "P".Zwróæ uwagê i¿ nie ma ju¿ wype³nienie, gdy¿ nie jest to ju¿ krzywa zamkniêta.Krok 4.Aby uzyskaæ prosty przebieg krzywej pomiêdzy wskazanymi na rysunku wêz³ami,zaznacz je i wybierz przycisk "Wyrównaj wêz³y".Pozostaw zaznaczone jedyniepole "Wyrównaj w poziomie".Krok 5.Zaznacz wêz³y zaznaczone na rysunku kolorem zielonym i wybierz przycisk "Z³¹czdwa wêz³y";podobnie post¹p z wêz³ami zaznaczonymi kolorem niebieskim, a potem z wêz³ami"czarnymi".Krok 6.Zaznaczone w poprzednim kroku wêz³y zostan¹ po³¹czone, tym samym tworz¹cponownie krzyw¹ zamkniêt¹, dziêki czemu "powróci" wype³nienie obiektu.Mo¿e siêzdarzyæ, i¿ zaznaczony na rysunku wêze³ nr 1 nie bêdzie siê znajdowa³ wodpowiednim po³o¿eniu.Musisz wtedy zaznaczyæ oba wêz³y (bezwzglêdnie wkolejnoœci: najpierw wêze³ 1, a póŸniej z klawiszem Shift wêze³ 2) i wybraæprzycisk "Wyrównaj wêz³y".Pozostaw zaznaczone jedynie pole "Wyrównaj wpionie".Krok 7.To ju¿ koniec pracy.Utworzony zosta³ zamierzony efekt.Pamiêtaj, i¿ jest tokrzywa, a nie tekst, nie bêdziesz móg³ teraz poprawiæ tekstu, np.dopisuj¹cjak¹œ literkê.Omówiony powy¿ej przyk³ad mo¿na tak¿e wykonaæ w trochê prostszy sposób, jednakwymaga on narzêdzi i wiadomoœci których jeszcze nie opisa³em.Powy¿sza metodama jednak tê zaletê, i¿ mo¿na j¹ zastosowaæ ju¿ w pierwszych wersjach programuCorelDRAW, choæ przyciski i polecenia bêd¹ siê ró¿niæ [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • luska.pev.pl
  •